[Epitesz-barkacs] villánvédelmi ketyere C oszt. 15 kA (8/20 mikrosec)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 29., K, 01:15:14 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> http://epa.oszk.hu/00000/00025/00001/feher.html

Újfent nagyon szép kis anyagot szedtél össze!

Van egy észrevételem: Nekem ez a vadiúj (ma már biztos nem az) szikraköz,
meg úgy egyáltalán a szikraközök alkalmazása abból a célból, hogy a
fázisba becsapó ménkű úgy legyen levezetve, hogy utána még az ún.
utánfolyó (hálózati jellegű) zárlati áramok kioltódjanak, kissé
erőltetettnek tűnnek, üzleti alapúnak látszanak, lehet, hogy csak nekem.

Arra gondolok, hogy ma már nem szokásos az a fajta szabadvezeték, ahol jó
távol egymástól vannak a csupasz vezetékek, egy nulla és 3 fázis (esetleg
lejjebb a közvilágítási...), hanem szigetelt vezetékek vannak csupasz
sordony köré varázsolva.

Na most, ha egy ilyenbe belevág a villám, azt szinte kizártnak tartomm,
hogy anélkül, hogy a csupasz nullavezetőt megtalálná, a tőle 2 centin
belül lévő szigetelt vezetékbe akarna belevágni. Szerintem simán
megtalálja a csupaszt, és max átégeti a szigetelést is, és mindenféle
szikraköztől függetlenül ott helyben összezárja akár mind a 3 fázist, ha
ugyan le nem olvasztja magát a sodronyt is, és zuhan le a földre az egész
hóbelevanc. Ha egybe marad, akkor nem látom át, mitől keletkezne bármelyik
fázisban is jókora fesz a csupasz sodronyhoz képest.

Ezért aztán én nem is fogok a méretlen oldalra semmi ilyesmit rakni. Onnan
lejön ugye a sodrony, az direktbe le van kötve a földelőszondára. Aztán
ide jöhet a villámhárító is, meg még fontosnak találom, hogy a ház körül
legyen elásva valami körbe betonvas, esetleg még pár szonda, abból a
célból, hogy az egész ház talaja a villámcsapás idején is kb egy
potenciálon legyen.

És ha így nézem, akkor a fázisvezetőkön külön bejönni nem képes villámot
nem kell tudni kivédeni, tehát elég az ide beindukált, szintén nem kicsi
tüskéket varisztorok hadával leszedni, méghozzá több helyen. A betápon
lehet egy-egy csokorral :-) berakni valami 400V-os példányokat, aztán a
ház többi részén mindenhova csupa 275V-osokat. Egy-egy ilyen 6kA-ig bírja.
Elég lágy a karakterisztikája ahhoz, hogy ha több van párhuzamosan
kapcsolva, akkor a levezethető áramimpulzusok összeadhatók legyenek.

Illetve ezeknek az a plusz feladatuk még, hogy ha a hálózatra valami
induktív fogyasztó van kapcsolva, ami zárlatos lesz, akkor a
kismegszakítók leverése után ebben az induktivitásban maradó jelentős
energiát képesek legyenek anélkül elnyelni, hogy ők maguk tönkremennének.
(Ezt gyakorlatból is tudom, hogy ciki. Igaz, hogy extrém dolog volt, egy
200kW-os ketyerét mértem, és mivel a hálózatom nem tud közel sem ennyit,
lassan tekertem fel az áramot, amikor egyszercsak a kismegszakító aszonta,
hogy nála ennyi volt, és lekapcsolt. És ekkor elszállt a mosógép. :-)
Pontosabban nem szállt el, mert a bele épített kisujjkörömnyi varisztor
megvédte, de a nyák azon a helyen elszenesedet.... szóval lehetett
szerelni. A mosógép ma is jó, csak nincs benne varisztor. (Lustaság - fél
egészség). Persze megvettem már az oda valót, meg még egy halom másikat,
de még sehova nem építettem be egyiket sem. Addig cikis esetekben ki van
húzva minden érzékeny ketyere, pl amikor mérek valami nagy dögöt, vagy ha
vihar van.

De az elvek a lényegesek, szerintem kár ilyen szigetelt szabadvezetékű
helyeken ezekkel a spéci, főleg az óra elé beépített ketyerékkel vesződni,
pénzt kiadni...

És egyre inkább azt látom, hogy mindenütt térnek át erre a vezetékezési
módra. És nem csak azért, mert ez villámvédelmileg biztonságosabb, hanem
mert jóval kisebb a reaktanciája, szóval kisebb fesz-esést okoz, hiszen a
kanócok közel vannak egymáshoz. Sőt, még tekerve is vannak, szóval
kevesebb zavart küldenek szanaszét. Mégsőtebb, ugyanezért az induktív
jellegű villámimpulzusok is jóval kisebbek, hiszen nincsenek nagy
körbezárt hurkok, amik vannak, azok meg váltakozva vannak, szóval kioltják
egymást, és csak a maradék rongyol be az épületekbe. (sodrott érpár
system. :-) )

Persze ahol a hagyományos, csupasz szabadvezetékek vannak, ott nincs mit
tenni, oda kell ez a fázis-föld szikraköz és társai, óra elé stb. Asszem a
mi utcánk egy részében is még ez van, de itt nálunk már nem. (Mázli :-) )