[Epitesz-barkacs] villánvédelmi ketyere C oszt. 15 kA (8/20 mikrosec)

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Júl. 30., Sze, 17:12:30 CEST

jhidvegi wrote:
> lejjebb a közvilágítási...), hanem szigetelt vezetékek vannak csupasz
> sordony köré varázsolva.
>
> Na most, ha egy ilyenbe belevág a villám, azt szinte kizártnak tartomm,
> hogy anélkül, hogy a csupasz nullavezetőt megtalálná, a tőle 2 centin
> belül lévő szigetelt vezetékbe akarna belevágni. Szerintem simán
> megtalálja a csupaszt, és max átégeti a szigetelést is, és mindenféle

Attól még keletkezhet túlfesz. A sodrony ellenállása igaz hogy nagyon kicsi,
de nem nulla, a villámáram meg 10..100kA nagyságú, tehát a becsapási pont
feszültségszintje simán megemelkedhet párszáz vagy ezer V-tal, és akkor csak
0.01ohm-al számoltam.

A másik, hogy nem csak közvetlen villámcsapás létezik. Ha mondjuk az
oszloptól 10m-re csap bele valamibe, akkor is simán indukálódhatnak ilyen
feszültségek.

> De az elvek a lényegesek, szerintem kár ilyen szigetelt szabadvezetékű
> helyeken ezekkel a spéci, főleg az óra elé beépített ketyerékkel vesződni,
> pénzt kiadni...

Az óra elé mondjuk szerintem is kár lenne, mert ha az óra nem bírja ki a
rajta áthaladó impulzust, akkor ott már rettenetes áramok vannak, nem hiszem
hogy egy "háztartási" levezető képes lenne védeni ellene.

Az áramtekercs van vagy 3mm-es vezetékből tekerve, mekkora áramnak is kell
hatnia 20us ideig hogy elolvadjon vagy leégjen a szigetelés róla?

Normál körülmények között meg legalább nem kell a szolgáltatót kihívni ha
tönkremegy a villámvédő.

> És egyre inkább azt látom, hogy mindenütt térnek át erre a vezetékezési
> módra. És nem csak azért, mert ez villámvédelmileg biztonságosabb, hanem
>[...]
> Persze ahol a hagyományos, csupasz szabadvezetékek vannak, ott nincs mit
> tenni, oda kell ez a fázis-föld szikraköz és társai, óra elé stb. Asszem a
> mi utcánk egy részében is még ez van, de itt nálunk már nem. (Mázli :-) )

Pl. nálunk sima különálló szabadvezeték van, meg úgy saccra meg merem
kockáztatni hogy még az ország legalább 50%-ában is.
Az igazi mondjuk a földkábel lenne ebből a szempontból...

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))