[Epitesz-barkacs] villánvédelmi ketyere C oszt. 15 kA (8/20 mikrosec)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 30., Sze, 18:56:34 CEST

Moczik Gabor wrote:

> Attól még keletkezhet túlfesz. A sodrony ellenállása igaz hogy nagyon
> kicsi, de nem nulla, a villámáram meg 10..100kA nagyságú, tehát a

Igen, ezt elég részletesen ki is számolgattam hasonlóan felvett adatokkal
vmelyik emilben. Nekem azokkal 4kV körüli szám jött ki. De ez már nem az,
amikor direktben bejön a villám, hanem ez már varisztor téma lehet.

Viszont azt nem vettem figyelembe, amikor a ház saját villámhárítójába
csap a villám, és a fogyasztókat párszáz V erejéig sikerül egy potenciálon
tartani, akkor a hálózat felé kimenő villámáram bizony a fázisokon is megy
kifelé. Na hogy ekkor mi van, az más tészta. Tehát ekkor a túláramvédelmi
ketyerék megvédéséről nincs szó, meg a villanyóra is kap rendesen.

> A másik, hogy nem csak közvetlen villámcsapás létezik. Ha mondjuk az
> oszloptól 10m-re csap bele valamibe, akkor is simán indukálódhatnak
> ilyen feszültségek.

Ez ellen nagyon jó védelem az a tény, hogy a fázisvezetőket rácsavarják a
sodronyra, tehát a beindukállás szerény lesz relatíve. De ettől még akár
lehet ez is kV nagyságrendű, de ezt is varisztor szintnek gondolom. Főleg,
hogy ennek az ideje is jó kicsi kell legyen. (Kis hurokba nem nagyon lehet
hosszúidejű fesztüskét indukálni.)

> Az óra elé mondjuk szerintem is kár lenne, mert ha az óra nem bírja
> ki a rajta áthaladó impulzust, akkor ott már rettenetes áramok
> vannak, nem hiszem hogy egy "háztartási" levezető képes lenne védeni
> ellene.

Az a sépci, kifújásmentes szikraköz, amit a beidézett linken lehetett
látni, megoldja a problémát, csak jó drágán.

> Az áramtekercs van vagy 3mm-es vezetékből tekerve, mekkora áramnak is
> kell hatnia 20us ideig hogy elolvadjon vagy leégjen a szigetelés róla?

Lehet, hogy azt kibírja, de nagyon meredek a pulzus, és nagy fesz
indukálódik, lehet, hogy átüt simán. Na meg mivel tekercs, ezért a rajta
áthaladó áram a menetszámmal többszöröződik, pokoli erők jöhetnek létre.
Mondjuk egy 10 menetes tekercsbe bemegy 100kA, akkor a gerjesztés 1MA.
Belegondolni is rossz. :-) Lehet, hogy az alu tányér is eldeformálódik, ha
nem ég szét az egész az átütések miatt.
Emellett az a gázoltású ketyere nem megy tönkre valszleg, nem kell
cserélgetni. Na azért ez nem egy sűrű esemény ám! Ide még (el ne
kiabáljám) egyszer se csapott be a villám, pedig igencsak hegygerincféle
ez az utca. Nem is alacsony, sőt, a szembe szomszédnak az
antenna-villámhárító árbóca kb 15m magas lehet, oda se csapott még be a
villám sok-sok éve.

> Pl. nálunk sima különálló szabadvezeték van, meg úgy saccra meg merem
> kockáztatni hogy még az ország legalább 50%-ában is.

Ez bizony pech. Itt is sokáig ez volt, de aztán sok új ház épült, trafót
cseréltek, és a vezetéket is ki kellett cserélni, és ezt választották.

> Az igazi mondjuk a földkábel lenne ebből a szempontból...

Az biztos. Nem is ritka amúgy, hogy legalább az oszlopról a házba a földön
át jön a delej. Csak jóval drágább egyes esetekben. Pl itt az egyik házba
az aszfalt alatt ment át egy spéci vakondgép által ütött csatornán.