[Epitesz-barkacs] Fw: Radiatormeret es elszamolas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 30., Sze, 14:59:03 CEST

vajk fekete wrote:
> sajnos en nagyon maskeppen latom.
>
> a futomuveknek semmi mas erdeke nincs, mint hogy meglegyen a bevetel.
> a bevetel az alapdijbol, es a hodijbol all, csak mert azert sor nincs
> a szamlan egyelore.

Hát igen, ez egy plusz tétel, egy plusz tényező, amit nehéz figyelembe
venni.
De ha egy ilyen háznak pl gázalapú központi fűtése lenne, az összes
hőelosztási feladat ugyanaz lenne. Ez a távfűtésesdi, a vízfej eltartása,
a rosszul működő rendszer üzemeltetése egy plusz nehézség.

> kuzdenek is, hogy az alapdij jo nagy legyen, mert azt nem kell
> indokolni. az en 56m2 panelomban evi 110000ft volt az alapdij!

És nem lehetett kiszállni belőle, ugye?

> de ezek utan ha tobb bevetelt akarnak, mindenkeppen hot kell
> eladjanak sajnos.

Ebben sokat nem tudnak operálni, mert az elosztandó hőmennyiséget
vélhetően korrektül méri a központi ketyere. Ha már ebben is van csalás,
az nagyon gáz.

Az elosztási módot pedig úgy kell - ezek szerint - kiagyalni, hogy annyira
nagyon ne legyen spórolára ösztönző.

> attol, hogy felszerelik a koltsegmegosztot (a lako koltsegen) es
> leolvassak (a lako koltsegen) nem nagyon fog csokkenni a haz
> fogyasztasa. max igazsagosabban lesz elosztva a lakok kozott. nem is
> biztos hogy ez igazsagosabb mint a m2 aranyos felosztas.

akkor csökkenne, ha a lakó látná akármikor, hogy hú, most nagyon ketyeg az
óra, lejjebb tekerem mán azt a termosztátot, és felveszek valami rongyot,
és nem kisgatyában rohangálok a szaunában.

> a fogyasztas attol csokkenne, ha a nyilaszarokat megcsinalnak, ha az
> eloszto csoveket hoszigetelnek a pinceben/lepcsohazban, ha
> szigetelnenek, ha elzarhatova-szabalyozhatova tennek a futest.

A pince fűtése lehet, hogy valódi spórolás. A lépcsőház szerintem az
esetek zömében a körülöttük lévő lakások miatt meleg, és ha nem, akkor
azért nem, mert felül kiengedik valahogy a hőt, mint egy kéményből. Ha ez
jól le van zárva, akkor itt elvileg nem keletkezhet veszteség.

> viszont ha a fogyasztas csokkenne, a futomuveknek csokkentenie
> kellene a koltsegeit, embereket kellene elkuldenie, kazanokat
> leszerelnie, azt meg nem fog. inkabb emeli a dijat es kesz.

Ez a baj. Ezért kellene vagy nagyon átformálni ezt a távfűtő művesdit (pl
a lakóközösség tulajdonává tenni), vagy elfelejteni, és egyedi fűtést
csinálni az egyes házaknak akár gáz alapút, akár hőszivattyú alapút, vagy
valami kombi megoldást.

> vegeredmeny hogy a lako mindenkeppen ugyanannyit fizet, mert a dij
> vegul az alapjan kalkulalodik ki, hogy a tavfuto muveknek mennyi
> bevetelre van szuksege.

Azért hallottam adatokat, igaz, hogy csak riportokban, és mindig
csökkenésről számoltak be. Ha meg még a ház is hőszigetelve lett, meg
nyílás-zárókat is cseréltek, valami bő 30%-os csökkenésről beszélnek.