[Epitesz-barkacs] korrozív közegek hűtése?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 12., Sze, 02:18:13 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> max 10kW-nyi hőt óránként szeretnék elnyeletni egy mini(szén)erőmű
> füstjéből, ami így gyakorlatilag  " füstgázmosó " lenne.

1. A 10kW egy teljesítmény egység. Óránként és másodpercenként is annyi.
:)
2. Szerintem nem érdemes ebbe a füstgázmosósdiba belefogni ilyen célból.
Végülis lesz olyan szennyvized, amivel rém nehéz bármit is kezdeni,
valszleg elég korrozív közeg lenne. Energetikailag is rosszabb lehet akár
egy sima kályhás fűtésnél is, de legalábbis nem jó. Ugyanis a kiáramló
mosott gáz istentelen mennyiségű vízpárát fog tartalmazni, gyakorlatilag
telített gőzt, ami rengeteg energiát kivisz. Füst helyett gőzpára fog
megjelenni a kijáraton, ami látványban felér a kéménnyel.

Egyáltalán, ismerni kéne a füstgáz összetételét, és ki kéne tudni kb
számítani az energiatartalmát egy szokványos kályhából némi fűst-levegő
plusz beépített hőcserélő meg hosszabb kémény után mennyi energia is marad
benne. Szerintem nem biztos, hogy eléri az 1kW-ot, ha amúgy a fűtési
teljesítmény 3-4kW.

Persze a kimenő vízpárát le lehet csapatni egy folyamatosan járó pl klíma
kültérivel, szóval hőszivattyúval, vagy valami jéghideg vízzel átjárt autó
hűtőben is, de a végén olyan drága lesz az egész, hogy bármelyik fűtési
megoldás olcsóbb lenne legalábbis beruházásilag. Ha meg ilyen drága, akkor
kellemetlen, hogy még matatni is kell vele (fűteni
szénnel-fával-szeméttel...).

Mi történt? Elvetetted a kútvizes mókát? Vagy úgy szeretnél ezt-azt
eltüzelni, hogy a rettentően gyűlölt kéményseprőket ki lehessen hagyni,
tehát kémény nélkül? Ennyit szerintem nem ér a dolog.

A begyűjtött infók inkább marha nagy teljesítményű berendezésekhez van
kitalálva, de nem azért, hogy energiát takarítsanak meg, hanem hogy
környezetvédelmi feltételeknek tegyenek eleget. Jelentősen drágítja az
üzemeltetést, cserébe persze akár városba is tudnak pl szemétégetőt
telepíteni. Nem háztartási szintű technológiák ezek, szerintem csak nagyon
nagyban tud gazdaságos lenni. Ott, ahol éves szinten milliárdokban
gondolkodnak, és a beruházás még nagyobb. Mármint az egész üzemé. Ebbe már
beleférhet az a pártíz milla, ami a füstgáz tisztítás miatt kell. És ez a
méretek csökkenésével valszleg nem arányosan csökkenő árakkal képzelhető
el.

Esetleg azt meg lehetne csinálni, hogy valami udvari kályafélében
eltüzelni az eltüzelendőket, ami nem stabilan telepített cumó (és
elviselik a szomszédok). Ennek a kéménye biztos nem kér kéményseprői
engedélyt. Mintha udvaron csinálnál valami lakodalmas fűtést. Kérdés, hogy
bármilyen égetés milyen szabályokba ütközik. Ha nincs magas kémény, akkor
a környezetében lesz a füst. Ha magas a kémény, akkor tutira valami
épített dolog lesz belőle, tehát kéményseprős téma. :-)

Magát a látható füstöt ki lehet kerülni úgy, hogy akár gázzal
felforrósított tűztérbe kerül az eltüzelendő holmi nagyon magas
hőmérsékleten, ahol izzik rendesen a tűztér fala is, és van bőven
légfelesleg, netán kényszeráramlás (befúvás ventillátorral). De minél
kisebb a cucc, ez annál rosszabb lesz, mert annál nagyobb a felizzítandó
felület a térfogathoz képest. Már csináltam olyat, hogy hordóban tüzeltem
el kerti anyagokat így. Tehát ki volt vágva kályhacső méretben a hordó
oldala alul, és ventillátorral nyomtam be neki a levegőt. Hamar beindult,
és onnantól nem volt füst, a hordó oldala izzott, és nagyon-nagyon kellett
etetni, alig győztem vasvillával. Elnyelte a háztartási szemetet is, ha
volt benne üvegféle, az megolvadt, rengeteg dolog eltüzelődött pár óra
alatt úgy, hogy a végén maradt vagy 1 vödör hamu. De ezek az anyagok annyi
hőt nem adnak, hogy szép lassan tüzelgetve is ekkora legyen bent a
forróság. Hacsaknem valami nagyon hőszigetelt kályháról van szó, abban
lehet, hogy megoldódik ez. És innen a hőt aztán valahogy be lehet
juttatni... de ennél biztosan egyszerűbb a direkt bent szabályosan
telepített kályha normális kéménnyel. :-) Ha jól van megcsinálva, jól ég,
akkor nem nagyon lesz mit kimosni a füstgázból. És ezt tudhatja egy jó
kályha vagy egy ma inkább divatos kandallónak nevezett akármi.

Ha meg van mit kimosni belőle, akkor ott még sok eléghető anyag van. Ebben
a hordós mókában láttam, hogy a látható füst (az a szürke gomolygó akármi)
bizony sok éghető anyagot tartalmaz, mert amikor a hőmérséklet már elég
magas lett, egyszeribe az is elégett, és megszűnt teljesen a látható füst.