[Epitesz-barkacs] Jozsi kompresszora

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 29., Szo, 15:36:49 CET

Moczik Gabor wrote:

> Tényeg:
> Az utcán álló autó valami felőli oldala reggelre nem lesz
> párás/jeges, az a fele ami nagyobb (>10m) nyílt térre néz, általában
> igen (ha olyan a páratartalom).
> Ez gondolom azért van, mert ezen az oldalon az szélvédő felületi
> hőmérséklete a környezeti hőfok alá, harmatpont alá hűl?
> Mitől hűl a környezeti hőfok alá?

Ez úgy műxik, hogy van a léghőmérséklet, ami annyi, amennyi, ezesetben kb
nulla vagy az alatt. Az autó hőszigetelt felületnek tekinthető
valamelyest, ezért sokat számít, hogy milyen hőmérsékletű felület áll vele
szemben. Pl az autók teteje csillagos ég esetén akkor is képesek
deresedni, amikor garantáltan nulla felett van a léghőmérséklet.

Ha viszont ugye valami ház közelében áll az autó, aminek a felületi
hőmérséklete a benne lévő fűtés miatt plusz akárhány fok, és elég nagy
felület, az autó azon része ezzel áll szemben, és ami hőt az autó
lesugároz, ami miatt akár le is deresedhetne, visszakapja a házfaltól. Nem
így a szabad égtől, ami ha csillagos, akár -50...-60 fokos felületnek is
megfelel, tehát basic sugározni az autónak eleget.

Nem próbáltam még, de nem lehetetlen, hogy ha csinál az ember pl
hungarocellből egy felül nyitott ládát, amit akár ki is bélel alufóliával
befelé fényesre, és kirakja az udvarra egy nyári éjszakán, amikor biztosan
meleg van ugye, szóval el tudom képzelni, hogy a láda alján lesz dér.
Persze csak akkor, ha elég magas a fala, és a láda aljáról csak az eget
lehet látni. Sőt, ha a láda belső fala úgy van kialakítva, mint a
fotomasinák belső felülete a lencséknél néha, hogy a kintről jövő fényt
nem képes befelé verni (fűrészfogszerű), akkor még könnyebben fagyhat le
alul. Fontos, hogy szélcsend legyen, a ládában ne keveredjen a levegő.