[Epitesz-barkacs] FI rejtely

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 30., V, 21:38:07 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Mondjuk el tudom képzelni, hogy a dobozokban levő drótvégek
> kaptak némi vakolatot, és lehet átvezetés. Ezek szerint hiába
> nincs a fázis (=kismegszakító) felkapcsolva ezekben az
> áramkörökben, elég az ha egy - egyébként jó - áramkört
> felkapcsolok, a lekapcsolt áramkörök átvezetése leveri a FI-t.
> Jól gondolom, vagy sántít a teória?

A kismegszakítóknak nemigen van szerepük, azok csak a fázisokat viszik.
(Bár itt is lehet tévedni, de az már ciki.) Nem igazán tartom
valószínűnek, hogy vakolat átvezetés lenne a ludas. Biztos nem Te
csináltad az egész villanyszerelést, szóval valahol biztos van nem oda
való összekötés. Pl az is lehet, hogy van olyan fogyasztó, ami nem megy át
a firelén, de a nullák a firelé után valahol sikeresen össze vannak hozva.

A mérés a legegyszerűbb. Nedves fal átvezetés jellegű problémánál akár
többszáz ohm jön ki, helytelen összekötésnél meg ohm alatti érték. Ha pl
30mA-es a jószág, és pl 2 párhuzamos másfeles vezeték között oszlik meg a
terhelés, ilyen szimmetrikus esetben elég, ha egy százas izzó van
bekapcsolva, és már megy is le a firelé. Ha persze a firelén áthaladó ág
jóval több áramot visz, akkor lehet gondolni sokkal vékonyabb átvezetésre.
Na de ha van mondjuk egy 50m-es 2,5-ös kanóc, azon a fesz-esés 5A-nél 1,7
V kb, ez kell, hogy valahol 30mA-es fals áramot hozzon létre, ennek 50 ohm
körül kell lennie. Azért nedvesedésből ez nem könnyen jön össze ám valami
kis szigetelési hibán!