[Epitesz-barkacs] higanygőz + kvarclámpa + előtét

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 2., Cs, 23:03:13 CEST

Moczik Gabor wrote:

> Miert?
> 140V alatt teljesen kialszik es 0 az aram, felette meg meredeken
> zenerdioda jellegu?

azért nem olyan meredeken vág, mint egy zener, de kb bizony ez a helyzet.
Szkóppal régen egyszer megnéztem. Úgy is mondhatnám, hogy belapult tetejű
színusz. :) Rémlik, mintha még valami orra is lett volna az egyes
félperiódusok elején, tehát a nullaátmenetek idején is hül a plazma benne,
de ez nem jelentős.

> HGLI lampaban (amiben benne a fojto) valami izzonak latszo elotet, meg
> valami furcsa tekercs szeru akarmi van.

Szerintem csak izzószál van benne, ami Kósa Tibi levele alapján tök
biztos.

> Lehet hogy egy sima nagyobb (500W-1kW) reflektor izzoval lehetne
> uzemeltetni?

Teljesítménytől függ, nekem a 400W-oshoz tehát a 700W előtét kell, de csak
azért, mert magasabb feszről járatom. Ők, mármint a gyártó beletehetnek
oda illő wolfram szálat is, nekem csak pont 230-asok vannak, valamint
nekem az is
szempont volt, hogy azok is jól világítsanak, ne csak vörösen izzanak.