[Epitesz-barkacs] higanygőz + kvarclámpa + előtét

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 3., P, 07:29:33 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a Te 400W-os higanyosoddal 700Watt van sorbakötve
> akkor a 250-es higanyossal van sorbakötve az 500Wattos előtét
> (kb 15 évvel ezelőtt láttam egy ilyen "orvosi kvarclámpát", törött
> kvarcégővel "selejtezték" )

Igen, az kb jó lehet sima hálózati feszen is.

> a higanygőzös diódák (1930 -1950 körül) lelkivilága is ilyen
> négyszögfeszt ad ?

Nem, az tök más téma. Régen találkoztam a tirisztoroknak megfelelő
higanygőzös egyenirányítóval, ignitronnak hívják. Vízhűtésű, vagy
200A-esek voltak. Valahol van is itthon belőle. Ezek nem vezetnek az egyik
irányba, és a másikban meg biztosan 20V vagy az alatti feszt adnak.
Vízhűtésűek voltak. Nem lehetett belelátni, szóval nem tudom, mi van
belül. Kis impulzust kaptak pozitív anódfesz esetén, mint egy tirisztor,
és onnantól vezettek, tehát fázishasogatni is tudtak. Bazi
ponthegesztőgépben voltak. Kiváltottam tirisztorokra, amiknek csak másfél
V körüli a feszesésük.

> 280 váltó  --> 390V csúcs
>
> 260 váltó  esetén 365V csúcs
> és ekkor 230V-ot kapnak az égők és 140V-ot a higanygőzös

Ez már nem ilyen szépen számolható. A higanygőz ugye négyszögszerű feszt
kap, afféle lágyabb felfutásút, a jóval magasabb feszű színuszból ezt
kivonva, ami marad, tehát valami ellágyított nullaátmenetű, de anál
durvább csúcsértékű, messze nem színusz feszt kapják az izzók úgy, hogy az
effektív érték legyen azonos kb egy 230V-os színuszéval. Ez a fényerőn
látszik, hogy ugyanaz kb.

> azt hiszem, villanykörte előtét lesz a vége

Legalábbis kipróbálhatod. Tényleg az a baj vele, hogy ha felmelegedett a
higanygőz, légrejött belül a vékony ív (startkor vastagabb), akkor már
elhalványul az izzó.

> de támadt egy vad ötletem:
>
> 2 db 125Wattos higanygőzös sorban, és azután sorbakötve 24V
> 20Wattosból vagy 8 db

Hát tényleg elég vad ötlet, egyrészt, mert a 8 ilyen izzó jó sokba kerül.
:-) Annyiban viszont nem rossz, hogy tényleg, amikor már halványulnak,
lehet belőlük párat rövidre zárni.

Azt viszont nyugodtan elfelejtheted, hogy két ilyen higanygőz lámpát
sorbakötsz úgy, hogy a végén alig kell nekik előtét. Persze kipróbálni
lehet, csak kételkedek benne, hogy működik. A félperiódusok elején kb
150-180V kell nekik, aminek a duplája ugye már-már fölötte van a hálózati
fesz csúcsának. Tehát nagyon hosszú lesz a két világító szakasz közti
szünet, több ms is lehet, emiatt simán kihül bennük a plazma, és
kialszanak. Esetleg két fázis között elmenne (400V eff, 565V csúcs).

Annak persze nem vagyok ellene, hogy kipróbáld. :-)