[Epitesz-barkacs] higanygőz + kvarclámpa + előtét

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2008. Okt. 2., Cs, 23:16:19 CEST

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2008.10.02. 21:05:47 +2h-kor írta:

> Odaírtad, hogy 500W-os. :-) Mire is vagy kíváncsi?

a Te 400W-os higanyosoddal 700Watt van sorbakötve
akkor a 250-es higanyossal van sorbakötve az 500Wattos előtét
(kb 15 évvel ezelőtt láttam egy ilyen "orvosi kvarclámpát", törött
kvarcégővel "selejtezték" )

> Úgy lehet venni, hogy startkor a higanygőz lámpán elég kicsi a fesz, tehát
> az előtét jobb, ha el tudja viselni a teljes hálózati feszt.
>
> Üzem közben a lámpán kb 140V-os négyszögfesz van. Tehát a különbséget

a higanygőzös diódák (1930 -1950 körül) lelkivilága is ilyen négyszögfeszt ad ?

> [...]

> Én pl egy 400W-os higanygőz lámpát üzemeltetek, de két fokozatú
> tápforrásról: alapban a betápfesz kisebb picit a hálózatinál (van itt egy
> trafó szekunder), sorba van kötve a higanygőzzel 3 lámpa párhuzamosan, 2
> db 300-as és 1 db 100-as. Ekkor a higanygőz lámpa kevésbé világít, a
> lámpák csak nem teljes fénnyel.
>
> Később a lámpák elhalványodnak, a higanygőz felerősödik, ekkor egy plusz
> fesz beiktatásával (a fenti trafó primerje hálózatra kerül), a fesz
> felemelkedik olyan 260 vagy 280V-ra (nem emléxem), ekkor a higanygőz is
> meg a három lámpa is normálisan világít.

280 váltó  --> 390V csúcs

260 váltó  esetén 365V csúcs
és
ekkor 230V-ot kapnak az égők és 140V-ot a higanygőzös

> Ha a lámpák helyett ellenállás lenne, akkor helyből fel lehetne a magasabb
> feszen kapcsolni, de a lámpák ekkor kiégnének.

> Szerintem igen, de hogy mekkora lesz a teljesítmény, azt meg kéne mérni.
> Tudni kell, hogy a higanygőz lámpák jóval nagyobb teljesítményen is
> világítanak, csak jól lerövidül az élettartamuk, illetve alacsonyabb
> teljesítményen is működnek.

> Szerintem még 2-vel is beindul, 3-mal jobban fog világítani. (Lehet, hogy
> még 1-gyel is beindul!!)

azt hiszem, villanykörte előtét lesz a vége

> Mármint két lámpát? Lehet, de jóval nagyobb feszt kéne neki találni, és
> megintcsak kell neki előtét. Ha előtét nélkül kötöd sorba, és rá a
> hálózatra, jó eséllyel kiverik a biztit, és talán tönkre is mennek.
> (huszonvolt a startfesz).

a fentiek alapján úgy számolom, hogy a "hagyományos módon"
a 125Wattos higanygőzöst  kb. 250Wattos égővel kell sorbakötnöm
kezdetben.
de támadt egy vad ötletem:

2 db 125Wattos higanygőzös sorban, és azután sorbakötve 24V 20Wattosból vagy 8 db

ekkor a 2 higanygőzős startfesz kb 50V és a 24Voltosokon is a 8 x 24Volt
(azaz 50 + 8 x 24 = 50 + 192 = 242V)

mivel nincs torroidtrafóm,

a higanygőzösök begerjedésével arányosan
a sorosan kapcsoltakból egyesével kikapcsolom kb 2db 24V-os égőig
(csúcsban 325 - 140 - 140 = 45V )

tényleg nagyon vad? vagy járható?