[Epitesz-barkacs] FI relé

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 7., K, 21:03:10 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> ez a neten található leírás igaz??
>
> "A kismegszakítóra hasonlító kis berendezést közvetlenül a villanyóra
> után, a kismegszakítók elé kell beszerelni. Plusz áramot nem fogyaszt.
> A FI relé szinte minden elektromos boltban kapható"

Az a része nem igaz, hogy "közvetlenül a villanyóra után, a kizmegszakitó
elé kell beszerelni".

Először is a kismegszakító és az óra le van plombála, ahhoz nem lehet
jogszerűen hozzáférni.

Másodszor áramkörileg teljesen mindegy, hova szerelik, csak az a fontos,
hogy a védendő ketyerék elé kell berakni. Tehát annak semmi akadálya, hogy
van egy csomó olyan fogyasztó, ami elé nem akarunk ilyet rakni, csak
néhány vagy egyetlen fogyasztó elé akarunk, akkor oda tegyünk.

Ma valamiért a háztartások nagyon szeretik, ha van ilyen, pedig szerintem
csak az üzembiztonságot rontja. Pl semmiképpen nem raknám hűtők,
mélyhűtők, mosógépek elé, mert egy észre nem vett, váratlan lekapcsolás
valami nudli szivárgóáramtól, és kiolvad a fél disznó, vagy nem mossa ki a
mosógép a göncöket időre. Lámpák elé is értelmetlen.

Ahova viszont jó szolgálatot tesz, az összes olyan mobil fogyasztó, aminél
megsérülhet a kanóc, bizonytlalan lehet a védőérintkező, ezek között
különösen a mobil nagytestű gépek, pl betonkeverő és effélék. Itt még
célszerű valami szondát is leverni a közelébe, hogy ha mégis elszakad a
kanóc, azon belül a védővezető (ez marha könnyen megeshet), akkor a
dzsuvás masinából a levert szonda felé folyhat simán bő 30mA, és még
mindig nem ráz, de már lekapcsol ez a szerkezet.

Az viszont közkeletű tévedés, hogy majd az ember testén átfolyó áramra
húdenagyon le fog oldani, és majd ez védi meg az embert. Persze, megeshet
ez is, de hogy az illetőt rohadtul meg kell csapja az áram, hogy ilyen
történjen, az biztos. A testen átfolyó 30mA (de vannak 100 meg 300mA-es
firelék is) akár halálos is lehet. Szóval ennek nem ez a szerepe.