[Epitesz-barkacs] FI relé

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 7., K, 23:37:12 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> tételezzük fel: a nullázási ponttól 30 méterre lehetne 1 Volt azaz
> 1000mV

Tételezzük.

> régebben a "nullbontó" is a mért szakaszon volt, ma már az óra elõtt,
> méretlen szakaszon, azaz csak a szolgáltatót védi, nem engem

??? Ezt már nem tudom értelmezni. Hogy védi a szolgáltatót?
Itt arról van szó, hogy bejön max 4 vezeték, ebbõl 3 fázis 1 nulla. Tehát
a szolgáltatónál eleve egybe van az egész föld-nulla. Helyenként le van
földelve a nullavezetõ az oszlopoknál.

Na most, ha bent van, ott válik szét védõvezetõre (árammentes), és
nullára, méghozzá úgy, hogy ezen a ponton a helyik földelés is meg kell
legyen.

> ha itt, a nullázástól 30 méterre a nullát + földelés + villámhárítót
> összekötöm akkor az innen táplált berendezésemet nem zavarja meg az
> itt rákötött fi relé, és nem csak a szolgáltatót védené, hanem engem
> is?

A fi relé semmiféle védelmet nem ad a szolgáltatónak. A fi relé semmi mást
nem tesz, mint a fogyasztó áramait összesíti, és megnézi, mennyivel tér el
a nullától. (Ugye a fogyasztóba befolyó áram kifelé is folyik, a firelében
folyik oda-vissza, tehát összességében nulla akár egyfázisú, akár három).

Ha eltér a nullától, az a hibaáram. Ennek a mértéke nem haladhat meg egy
bizonyos értéket, ami nem az ember áramtûrõ képességéhez van szabva, hanem
a berendezésekre megengedett hibaáramhoz.

Az a fõ célja, hogy ne a biztosító (kismegszakító) által diktált
földzárlati áram kelljen, hogy kialakuljon a hibahelyen, ami sok esetben
nem is tud kialakulni, hanem attól több nagyságrenddel kisebbre is
lekapcsolás váltódjon ki.

Pl ha van egy fûnyíró, aminek fémburkolata van, és sikerül belenyomni a
földbe, miközben zárlatos a burkolat éppen a fázis felé, nem biztos, hogy
kialakul akkora hibaáram (fázis-föld zárlati áram), ami képes a
kismegszakítót leoldani. De egy firelét már jóval kisebb hibaáram is
kikapcsol.

Pl ha mosógép vagy más háztartási gép lesz testzárlatos, lehet, hogy tûz
és füst nélkül fog a zárlat lekapcsolni.

Valahogy így kéne nézni ezt a szerkezetet.