[Epitesz-barkacs] 2fázisú kondenzátoros

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 11., Szo, 14:16:45 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> egy 200Wattosnak az 1fázisú  segédfázisa 6 mikros 400V-os kondival
> megy, és állandó üzemű

:-)) Érdekesen fogalmazol. Szóval van egy kondis motorod, aminek a
segédfázisa 6 mikrós kondival megy.

> 1)
> ha már pörgő állapotban kikapcsolom a segédfázist, akkor gyökkettő/2
> -vel a főfázisnak kb 140Wattnyi terhelést illene elbírnia (gondolom

Elbírja az a 200W-ot is valszleg, max picit melegedni fog.

> ha már felpördült a motor, és nekem elég volna pl 60Wattnyi
> teljesítmény, akkor (az én elgondolásom szerint) ezt az állandó üzemű
> segédfázis
> akár elbírhatná, és akkor a főfázist ki is kapcsolnám??

talán igen, de nem járnál vele jól. Valszleg akkor a legkisebb a motor
vesztesége, ha rajtahagyod a kondit is. Ha van módod pl villanyórával
kimérni, lehet, hogy találsz különbséget, de nem hiszem, hogy sokat.

Ez úgy műk, hogy ha nincs megtáplálva a segédfázis, akkor az egyszem
fázison lógó tekercs lüktető mezőt állít elő, ami két, egymással
ellentétes irányban forgó mező eredőjeként fogható fel. Méghozzá mindkét
mező ugye feleakkora, mint a lüktető mező. Na most, ha forog a forgórész,
akkor neki az számít, amivel együtt forog, a másik ugyan ad valami
fékezőnyomatékot, de ez jóval-jóval kisebb, mint az előreható nyomaték.
Azért persze nem nulla, ezért van az, hogy az ilyen motorok venti nélkül,
csodás csapágyakkal is lassabban forognak a szinkron fordulatszámnál.

Ha viszont rajta van a segédfázis, az jelentősen kikerekíti az előre forgó
mezőt, szerencsés esetben csak előreforgó mező lesz, ezáltal megszűnik a
hátraforgó mezőből adódó fékező nyomaték. Csökken a motor vesztesége,
magasabbra van gerjesztve a vas, erősebb a motor, magasabb az üresjárási
fordulatszáma. Szóval használd csak kondival, úgy lesz neked is a legjobb,
meg a motornak is.

A csak kondis módi elég vad elgondolás, arról mindenképpen lebeszélnélek.