[Epitesz-barkacs] 2fázisú kondenzátoros

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 11., Szo, 18:18:18 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> szóval volna egy  200Wattos kondis motorom. de volna, amikor csak
> 40Watt kellene,
> (csak annyi terhelést érezne ) van amikor 120W, és van amikor 200W

Igen, ezekben az esetekben a hálózatból is csak 40, 120 és 200W-nak
megfelelőt venné fel. (Pici vesztesége van mindig).

> valahol olvastam, hogy "A motor üresjárati áramfelvétele DRASZTIKUSAN
> leesik. ... "

Na de az üresjárásban zömmel meddő! Ez miért zavar? Lehet, hogy az
üresjárási veszteség megnő, ha kondi nélkül használod. Két változás van,
az egyiket már leírtam (szembe forgó mező okozta veszteség), ez rontja a
helyzetet a kondi nélküli esetben. A kondisban pedig lehet, hogy a
vasveszteség nagyobb egy hangyányit, ez meg ezt rontja. Csak mérve lehet
megtudni, melyik a rosszabb. Terhelve csaknem biztos, hogy a kondi nélküli
a rosszabb.

> tehát a veszteségeket is beleszámítva pl. a 40W terhelést pl 60W-nak
> érezné a hálózat?

Igen kb. Persze ha a moci jó nagy, és kavarja magának a levegőt, mint a
fene, akkor emiatt akár mindegy, hogy járatod, ez eleve lehet sok.

> (annak érzékelné a "forgómorgó", annak elelnére, hogy papíron
> 200Wattos a motor?)

Pontosan.

A(z aszinkron) motor veszteségei ezekből állnak:
- surlódási jellegűek, ezek nem függenek mástól, csak a fordulatszámtól és
a mechanikai viszonyoktól,
- vasveszteségek, ezek a gerjesztés nagyságától függenek,
- áramfüggő veszteségek, ezek a nyomaték négyzetével arányosak, tehát csak
terhelésre jönnek létre. (Terhelésnek számít az üresjárási surlódási és
ventillációs terhelés is.)
- ellenirányú forgó mező okozta veszteség a forgórészben: ez nem jön
létre, ha szép körbe forgó a mező, pl 3f motorban, illetve csekély egy jól
eltalált kondis motorban.