[Epitesz-barkacs] tirisztoros (fényerő)szabályozó

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2008. Okt. 12., V, 11:28:47 CEST

köszi, az 1 db félutas egyentrányítót már régen felfogtam
(még az NDK idejében az elektromos paplan 60Wattos volt, és
a kapcsolójában volt egy dióda, ami a gyök2/2-vel levette kb 40Wattosra
tiszta ohmosnál )

amit a 40-es villanykörtés diódás kipróbálását szintén ismertem

ami miatt a bárhol kapható általános szabályozót elkerülném, mert
egyik úton egy dióda a másik irányban tirisztor és 170Volt alá nem akar
lemenni :-(

az én fejlövésem az, hogy bizonyos dolgokhoz (régi álmaim szerint) jó lenne
egy szabályozható torroid trafó, ami 0 -250Voltig akár 1Voltos lépésekkel bármit megold
(régebben sem volt olcsó egy ilyen, ma meg egy 1000VA-es kb. 60 rugó magasságában
van) de a "nem napi háztartási feladat" miatt valahogy mindig lemaradt

ekkor gondoltam, hogy triakkal  is meg lehetne oldani, ha nem lehet készen kapni,
egy egyszerű (néhány alkatrészes módon) kapcsolás (gondolom egy potméter
a triak G pontjához)
pl  25V - 150V között szeretnék meghajtani sima 230Voltról egy higanygőzöst
egy 12V10Wattos (ez lenne az előtétellenállás, de nem kellene 230V 250Wattos
előtétellenállás) égővel (így nem kellene fojtótekercs sem, az is 2000Ft lenne)

melyik triak lenne jó 250Volt  4 - 6 - 8 Amperre, meg mekkora potméter kellene hozzá?