[Epitesz-barkacs] tirisztoros (fényerő)szabályozó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 12., V, 11:53:18 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> köszi, az 1 db félutas egyentrányítót már régen felfogtam
> (még az NDK idejében az elektromos paplan 60Wattos volt, és
> a kapcsolójában volt egy dióda, ami a gyök2/2-vel levette kb
> 40Wattosra tiszta ohmosnál )

Ha az is dióda sorbakötésével csökkentett, az bizony nem gyök2/2, hanem
sima felezés! Tehát 30W. Ja igen, fesz effektív értékben valóban
1/gyökkettő.

> ami miatt a bárhol kapható általános szabályozót elkerülném, mert
> egyik úton egy dióda a másik irányban tirisztor és 170Volt alá nem
> akar lemenni :-(

Szerintem általában triakosak ezek mind, ahogy a fúrógépekben is az
található.

> az én fejlövésem az, hogy bizonyos dolgokhoz (régi álmaim szerint) jó
> lenne
> egy szabályozható torroid trafó, ami 0 -250Voltig akár 1Voltos
> lépésekkel bármit megold

Ilyenek kaphatók, kérdés, hogy mekkora kell. Az biztos, hogy nagyobb
teljesítményeknél nem olcsó, viszont tutira azt a feszt nyomja át, amit
kap. És picit fölé is lehet menni a betápfesznek.

Ezt triakkal nem lehet utánozni, se tirisztorral.

Mi lenne a feladat? Ha higanygőz lámpát szeretnél meghajtani, arra sem az
a tekergethető toroid, sem a triakos cumó nem alkalmas. Bele kell
nyugodnod a fojtó vagy ellenállás előtétbe!

> melyik triak lenne jó 250Volt  4 - 6 - 8 Amperre, meg mekkora
> potméter kellene hozzá?

Ez nem ilyen egyszerű. Amúgy az átlagos kis vacak TO220 tokozású triakok
tudnak legalább 400V-ot és 15A-t.

Ha a gugliba beírod, hogy "dimmer", még kapcsirajzok is jönnek. Innen
látszik, hogy marhára nem ilyen egyszerű, hogy potméter és triak.