[Epitesz-barkacs] Ötrétegű cső

szepygab at gmail.com szepygab at gmail.com
2008. Okt. 26., V, 18:11:50 CET

On 26 Oct 2008 at 17:51, Moczik Gabor wrote:
> Ezek az ötréteg~n m~nanyagcsövek bírják a ~40%-os etilénglikolos vizet,
> illetve az esetleges -10..-20 fokos h~Nmérsékletet?
Bírják, ezek is polietilénből vannak, az alubetét meg nem ront
rajta.

> Meg úgy általában, milyen el~Nnyei/hátrányai vannak pl. a KPE cs~Nhöz
> viszonyítva?
KPE-ből 20x2-es a legkisebb, ötrétegüből 16x2-es mindegyik
gyártónál van, de láttam már 14-est is.
Kisebb sugárra hajlítható és úgy is marad. A préselt fittingek
sokkal kisebb helyet foglalnak el,mint a KPE csavaros idomai.
A presses rendszert betheted aljatbetonba, vagy az alá, egy
kézzel összecsavart KPE fittinget nemmernék.

> Az tiszta, hogy az ötréteg~n legalább 2x annyiba kerül, de mivel
> hajlítható, egy rakás idomot meg lehet spórolni.
Igazából nem értem én a világot :-(
Van az Uponor-nak a Wirsbo Quick and Easy rendszere.
Ez homogén, egy térhálósított polietilén anyagú, extrudált cső.
Van hozzá egy tágító fogó, a csőméretekhez való pofákkal, az
alapkészlet 40 eFt körül van (egy présgép negyedmillió).
Van egy olyan méretű cső is, aminek a belső átmérője olyan, hogy
húzósan rácsúszik a normál cső külsejére. Ezt gyárilag kb. 2 cm-
es gyűrűkre aprítják. A kötés úgy néz ki, hogy a cső végére
ráhúzol egy ilyen gyűrűt (hidegvízre kéket, melegre pirosat), a
fogóval feltágítod a csövet, beledugod a fittinget és 2-3 perc
alatt rázsugorodik. A fittingben nincs O-gyűrű, meg más tömítés,
úgy fröccsöntik, hogy egy éle van körbe. A rázsugorodó cső ezen
tömít.
Szerintem zseniális rendszer, nagyon komoly anyagismeret van
mögötte (tömítőgyűrűkkel, préselt rögzítéssel bármelyik közepes
gépész megtervezi a fittingeket). Szerintem egy homogén csövet
extrudálni egyszerűbbb / olcsóbb, mint felépíteni az öt réteget,
három anyagból. Egy sima extruder is szép hosszú masina, de egy
ilyen ötrétegű csövet gyártó sor a két extruderrel, az aluszalaot
tekercselő és hegesztő kütyüvel és a ragasztórétegeket felhordó
berendezéssel komoly hosszúságú csarnokot igényelhet.
Az egész rendszert mégis horror áron adják, jóval drágábban, mint
az ötrétegűeket (a Henco-nál is, nem csak az SP-nél).
Az uponor gyárt ötrétegűt is, annál is drágábban adja.
Szerintem pedig komoly piaci szegmenst hasíthatna ki, ha nyomatná
ezt a rendszert. Milyen piacpolitikai oka lehet, hogy
felvásárolta rendszerestül a Wirsbo-t (eredetileg Ők találták ki
ezt a csőrendszer) azután gyártja ugyan, de versenyképtelen áron
adja.

üdv

szepygab