[Epitesz-barkacs] vízfüggöny (volt Fw: dupla falú mediterrán fóliasátor)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 29., Sze, 09:27:25 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Ezt sosem értem: miért is veszélyes (a közvetlen közelben -
> esetleg az emberbe - becsapó villámot leszámítva?
> A vízbe becsapó villám miért is nem a mederfenék felé fog
> földelődni, miért akarna átfolyni rajtam?

Dehogy rajtad akar átfolyni! Na de gondold el, tőled mondjuk 100m-re
belecsap a villám a vízbe. Lerongyol a talaj felé 200kA, de nem mind arra,
jut belőle neked mondjuk 10A. Hidd el, nem boldogít! :) Persze most csak
írtam egy számot, a franc tudja, merre mekkora is az áram, hogy néz ki egy
ilyen esetben az áramtér. Lehet, hogy veszélytelen, de nem próbálnám ki.

Hasonló az ábra, csak lájtosabb, ha egy oszlop közelében járkál az ember.
Itt lépésfesz jön létre, akár kV nagyságrendben is. De ez azért kevésbé
veszélyes, mert a levegő mégse nagyon fog vezetni, nem úgy, mint a vízben.
Ott is van lépésfesz pl a talajon (mederfenéken), de ezt szépen közvetíti
a víz amellett, hogy maga a víz is vezet közvetlenül a villámból is, a
talajtól függetlenül is.