[Epitesz-barkacs] fókuszált (nap)fény továbbvezetése

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 1., H, 12:35:41 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> most próbáltam ki, hogy a nap fénysugarai annyira párhuzamosak, hogy
> egy 110-es kályhacsövön is le tud menni a fény

Ez rendben, de azt nem próbáltad ki, hogy ha a kályhacsõbe bevilágítasz
egy méteres parabolával úgy, hogy egy másik tükörrel próbálod
párhuzamosítani a fényt, akkor mi van. Ez az, ami nem fog menni. Lehet,
hogy rajzolok, hogy érthetõbb legyen, csak nem most. :-)

Amúgy lehet kapni tükrös jó vékony koracél lemezt, és ha nekem kéne
viszonylag nagyobb átmérõjû csövet összehoznom, nincs kizárva, hogy
ilyeneket vennék, és körbehajtanám kézzel, valami módszerrel megkötném,
hogy csõ alakú legyen, és annyira kúposra csinálnám, hogy éppenhogy
átfedéssel össze tudnám tolni õket. Sõt, talán egymásra lehetne õket
hajlítani. A rögzítés akár ragasztással is történhet, a körbeszorítás meg
bilinccsel, átfedés nélkül. Szóba jöhet esetleg a megpöttyintés valami
hegesztõvel ritkõásan, mert itt már nem lesz jól tükrözõ.

És mivel a napfényt nem kell pontosan fókuszálni, elég lenne néhány sík
lemezbõl készült parabolaívre hajlított tükör, amik bevilágítanának ennek
a nem pici csõnek a szájába, persze napkövetõvel.

Ha nem süt a nap, akkor is jó sok fény lemehet itt, de ekkor már a
fókuszálásnak semmi értelme.

Egyszer filóztam rajta, hogy ha van a felgömb alakú fényforrás (az
égbolt), akkor lehetne-e a csõbe több fényt gyûjteni úgy, hogy tölcsér van
fent. De arra jutottam, hogy nem. Pont annyi fény fog bejönni, mintha
simán hengeresre hagynám a csõ falát legfölül is. Pedig milyen jó ötletnek
tûnt! :-)

Persze, ha az ég felsõ része jóval világosabb, mint lejjebb, akkor még van
a tölcsérnek létjogosultsága.