[Epitesz-barkacs] érdekes kapilláris a klímában

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 9., K, 10:09:22 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> a kültéri rész 6-os rézcsöve  a doboz belsejében egy kapillárisban
> folytatódik
>
> (azaz a  6-os csövön egy hüvejkujj méretű hengeres rézalkatrész, ami
> egy kapillárisban
> folytatódik, a kapilláris másik vége - azaz a tágulási rész kezdete ,
> mint egy háztartási hűtő mélyhűtője -
> a kültéri rész lemezes csőspiráljába torkollik)

Valahol láttam egy ábrát, hogy a váltószelep hol és mit kapcsol.
Már nem emléxem az elrendezésre, de mivel a kapilláris a kültériben van,
hát marad a sima logika.

Fűtés üzemmódban az okés, hogy a kapilláris a kültéri hőcserélőjébe megy,
mert a szívóoldal a hőcserélőnél van, ott alacsony a nyomás (a kapilláris
túloldalán tehát), és a kapillárisból kilépő, nyomását vesztett folyadék
vad forrásba kezd. Mindjárt elforr belőle valamennyi, ezért rögtön hideg
lesz a kapilláris után, de még a nagyon zöme folyadék marad. Ezután elforr
mind a hőcserélőben, miközben rengeteg hőt felvesz anélkül, hogy
számottevően melegedne.

Hűtés üzemmódban a kapilárisnak a beltéri felé menő vékony csőhöz kell
köze legyen, a folyadék iránya tehát ekkor a kapilláris után a vékony cső.
Itt is ugyanez történik, a nyomás-zuhanás miatt helyből elforr valamennyi
belőle, ettől a kapilláris kijáratánál már jó hideg van, tehát a beltéri
felé menő vékony cső már hideg, de folyadék áramlik benne zömmel. A
beltériben mind elforr anélkül, hogy a hőmérséklete számottevően
emelkedne, miközben rengeteg hőt elvon a környezetből, és hideg gázként a
vastag csövön kerül vissza. Itt is tehát még kicsi a nyomás, ez a
kompresszor szívó oldala szintén.

A kompresszor nyomó, tehát forró oldala mindig a másik hőcserélővel van
kapcsolatban. Benyomja a forró gázt a fűtő hőcserélőbe (kondenzátorba),
ott az folyadékká alakul, miközben rengeteg hőt veszít, és közben nem
változik számottevően a hőmérséklete. A forró folyadék a kapillárisba
jutva a túloldalon a kisebb, szívóoldali nyomásra érve, azaz már menet
közben benne a kapillárisban erőteljesen lehül attól, hogy elforr egy
része, tehát már hideg, zömmel folyadékként ér át mindkét esetben... innen
go előre. :)

> szóval emiatt van az 55Wattos árafelvétel többlet?

Nem emiatt van, hanem amiatt, amit írtam. Mások a hőmérsékleti viszonyok.

Van olyan klíma is, amiben mégegy kapilláris van. Úgy is mondhatnám, hogy
fűtés üzemmódban nagyobb a fojtás, mint hűtés üzemmódban. Ezzel el tudják
érni, hogy a nagyon alacsony kinti hőmérsékletnél is meglegyen a
teljesítménye, sőt, akár nagyobb is legyen, mint hűtés üzemmódban.

A tied mondjuk fűtésnél felvesz 720W-ot, lead - csak írok egy számot -
2600-at (cop=3,61), hűtésnél felvesz 775W-ot, a cop kb ugyanez vagy a
kisebb hőfokkülönbségek miatt még jobb is lehet, lead tehát minimum
2800W-ot, de akár 3200-at is leadhat.

Ha megadták a hűtőteljesítményt is, akkor ehhez hozzáadod a 775W-ot,
megvan, mennyit ad le kint ekkor, és kijön egy, a 3,61-nél biztosan
magasabb COP, de a hűtésnél nem ezt számolják ugye, van is rá egy másik
rövidítés (most nem jut eszembe), ahol a hűtőteljesítmény van osztva a
felvett teljesítménnyel, mert a hűtőteljesítmény a hasznos.

Hasonlóan jó COP jönne ki, ha bent lenne kánikula, kint meg huszonpár fok,
és fűtés üzemmódban hasznánád. Csak ki az a ..., aki fűteni akar, amikor
kint mondjuk 25 fok van, bent meg 35? :-) Hacsaknem szárítókemencének
használja a klímát. :-) De ekkor inkább fordítva kéne felszerelni, mert a
beltéri nem fog 30-nál magasabb hőfokon működni (ennyit lehet általában
max beállítani), amit ugyan be lehet csapni, de lehet, hogy pl az
elektronikának se jó, ha túl meleg helyen van. A kültéri viszont jól érzi
magát akár +40 fokban is, hiszen erre van kitalálva.