[Epitesz-barkacs] Muszer, szeleromu

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 10., Sze, 09:01:57 CEST

vajk fekete wrote:
> nagy szelben jobban hajlik, de nem forog jelentosen gyorsabban.

Gondoltam, mert elég ciki lenne, ha többszáz m/s lenne a szárnyak végének
a sebessége. Ekkor egyrészt nagyon nagy lenne a zaj, másrészt túl nagy
lenne a gyorsulás. Még 50m-es sugárnál is egy mondjuk 200m/s sebességhez
800m/s2 centripetális gyorsulás tartozik, ez tutira szilárdsági
problémákat vet fel.

(egyszer számolgattam, miért is van az, hogy egy darabolókorongnál mindig
80m/s a max kerületi sebesség, ami meg van adva, nem függ az átmérőtől, és
ki is jött valami, hogy tényleg a feszültség nem változik.)

> ha nem inverteres, akkor az egy aszinkron generator, gyakran
> ketfokozatu mechanikus sebvaltoval.

Ezek a nagyok biztosan tartalmaznak valami elektronikát, amivel a
hálózatra tudnak szinkronozni.

> ha jarsz olyan helyen, ahol sok van egy kupacban, latszik hogy
> szinkronban forognak!

Ezt direkt néztem. Itt, Pinnye mellett 8 ilyen szerkezet van. A
fordulatszámuk kb azonos volt, de nem jártak azonos fázisban. Hosszabb
ideig nem figyeltem, ahhoz valami módon meg kellett volna amúgy is jelölni
a lapátokat, és valahogy elkapni egy állapotot... ez nem megy sima
szemrevételezéssel, ha kicsi az eltérés.