[Epitesz-barkacs] szivattyú lábszelep

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 14., V, 16:07:19 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> Józsi számításai alapján egy 15Wattos kis motorral folyamatosan
> lehetne kihozni nagyon kis vizet a kútból, ehhez akár egy  8-as
> rézcső is elég volna,

Valóban ez jóval könnyebb lenne, mert egy ilyen csövet egészen könnyen
lehet szanaszét vezetgetni. Cserébe elég jól kéne hőszigetelni, mert a kis
térfogatáram és a nagy hossz miatt lehet, hogy jelentősen lehül, mire
odaér a tett szinhelyére. Már nem emléxem a szükséges térfogatáramra, de
elég hosszú az a 15 méter, de a kútban se biztos, hogy rohadt meleg van.
Hacsaknem le van fedve egy hungarocelltáblával szigetelt fedővel. :)

Tényleg, lehet, hogy ha ez egy kútgyűrűs, tehát hagyományos kút, akkor el
tudom képzelni, hogy érdemes lenne a felső részét leszigetelni, tehát a
falát körbehungarocellezni mondjuk 1m mélységig kívül. Aztán lehet, hogy
ez hülyeség. :-) Csak gondoltam, hogy eléggé sok hő kimehet itt. Télen
kiderülhet. Ha az látszik pl (ez akár emlékezetből is megy), hogy a kút
környékén elolvad a hó jókora darabon, akkor igazam van. Ha nincs ilyen,
akkor nincs.

De ennek persze csak akkor van jelentősége, ha a kút célja hőenergia
nyerése. Ha csak a víz kell, akkor nem érdekes, úgyse fog megfagyni a
legvadabb hidegben sem. Tán még akkor se, ha nincs befedve.

A rézcső: 8-as belső átmérő, az 10-es külső. Méterenként 0,314 dm2, 15
méteren az 4,7 dm2. Ha az ő hőmérséklete +10 fok, kint meg -10 fok van,
akkor ezen a felületen kb 9-10W a hőveszteség, nem olyan vészes a klíma kb
1,7kW-jához képest. Persze erős szélben máris a többszöröse lehet,
ráadásul ha ráesik a hó vagy a jeges eső, akkor egészen rossz is lehet az
ábra. Ezért mindenképpen érdemes valami szigetelő csőhéjat ráhúzni, ami
ráadásul vízhatlan kell legyen, vagy ha nem az, akkor be kell tekerni
valami ilyesmivel, akár szigszalag is megfelelhet.

Hőszigetelő cső hőellenállása: 1/(4*pi*lambda)*(1/r^2-1/R^2) méterenként.
Itt látszik, hogy a nagyobb sugár növelése nem hoz sokat a konyhára. Ha ez
hungarocellel egyenértékű anyagból van, akkor egy 3 centis külső átmérőnél
ez 8e4 fok/W egy egyméteres csőre, (2 centinél 6,8e4, 5 centinél 8,7e4.)

A hőkapac 10mm-re vett víznél (csővel együtt legyen úgy, minta az egész
vízből lenne) 330J/fok. Fagyásig a hülési időállandó (RC) 6,8e4 fok/W *
330 Ws/fok = 2,2e7 sec = 6100 óra = 254 nap, szóval - ha el nem számoltam
piszkosul - sose fog megfagyni. (Azért még átgondolom, mert úgy tudtam
eddig, és zsigerileg is így érzem, hogy a hőszigetelés nem sokat ér egy
csőben álló víz megfagyása ellen. Most még nemtom, hol rontottam el, ha
elrontottam.