[Epitesz-barkacs] viz

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 15., H, 08:53:45 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Én annyit tettem, hogy a wc-khez külön csönön vittem az
> öblítővizet, és csak a rendszer belépési pontjánál közösítettem.
> Ha egyszer megéri vagy rákényszerülök, viszonylag egyszerűen
> szétválaszthatom és mehet bele a szürke víz.

Ez nagyfokú előrelátásra utal! Meg merném kockáztatni, hogy ilyesmire az
építtetők igen pici része gondol.

És az nincs véletlenül benne a projektben, hogy fürdés nem kádból esetén a
zuhanyozóból kimenő alig szennyvíz hőjét hogy lehetne rögtön fülön csípni,
és bevonni prompt pl a bojler hideg oldalának az előmelegítésébe? A
csövezésen kívül jószerivel csak egy ellenáramú hőcserélőn, meg az elé
rakott szűrőn múlik (nyilván a haj és más efféle eltömné a hőcserélőt). A
zuhanyozáskori tényleges teljesítmény 20kW közelében van. Nagy szám lenne,
ha ebből mondjuk úgy 10-15-öt vissza lehetne húzni. A dologban az adja a
megvalósíthatóságot, hogy amikor jön a melegvíz a zuhanyból, akkor távozik
is lent a csak picivel hidegebb fürdővíz, tehát az egyidejűség csaknem
teljes.

Nem tudom pontosan, mennyi szokott lenni egy zuhanyozós fürdés
melegvíz-igénye, de sacc 20-30 liter közé teszem. Legyen 25 liter és 36/12
fok, azaz 24 fokkal melegebb (ez számít a melegítéskor), azaz egy fürdés
kb 2,5MJ=0,7 kWh energiát jelent. Napi 4 személynél, évente ez 1000kWh,
43ezer Ft körül van. Ha ennek a fele, kétharmada visszajön, az nem is
olyan rossz, de persze nem valami nagy szám, kétségtelen. (Viszont gyanús,
hogy az ifjak szívesen elálldogálnak a zuhany alatt 25 liternél sokkal
tovább is.)

Kádfürdésnél zűrösebb az ábra. Napi 600 liter szintén 4 tagú családnál,
akárcsak 20 fokkal melegebb víz esetén ez bizony napi 50MJ, 14kWh kb. Ez
már egy jól szigetelt ház esetén komoly bázis lehet a fűtés
megtámogatására, tehát hőszivattyúnak. Sajnos ezt máshogy nem nagyon lehet
visszanyerni. (Vannak, akik naponta megtöltenek egy kádat vízzel, és így
fürdenek? Csak energiában 5100kWh, 220ezer Ft/év ebben az elrendezésben.
Persze simán kibírható anyagilag, csak állati pocsékolásnak tűnik.)