[Epitesz-barkacs] Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 15., H, 12:46:05 CEST

Tanács Dávid wrote:

> Vert falak vannak, es hagyomanyos, 2 retegu ablakok. Kivul nincsen
> semmi a falakon, de erintesre nem hidegek. (Cegleden szuleimnel hozza
> lehet fagyni a falakhoz, pedig normal teglahaz, nem panel.) Igazabol
> ha 2/3-ra leesne a futeskoltseg, mar majdnem megbekelnek vele, foleg
> ha a marhanagy hotarolosok kikerulnenek.

Én a két helyiségbe 1-1 3,5kW-osat javasolnék, de lehet, hogy elég a
2,6kW-os körüli is.

Már vagy 5 telet futöttem klímákkal, és jók a tapasztalataim. Nincsenek
itt olyan ménku hidegek, amikkel ne tudna elbánni egy ilyen.
Nem akarok persze senkit meggyozni, meg vitatkozni, az kétségtelen, hogy a
hoszigetelésbe fektetett minden fillér megtérül elég hamar futési
rendszertol függetlenül. De számomra az is kétségtelen, hogy tán még jó
hidegben is a nappali áramról járatott klíma nem rosszabb, mint az
éjszakairól járatott hotárolós kályha. És ugye a klímát is lehet legalább
akkor, amikor van, az éjszakairól járatni.

Ha uram bocsá, van rá pénz (igen, ez ellentmondás a téma felvetése
kapcsán), akkor az inverteres klíma lenne a legjobb döntés. Na de itt van
ez a lista, és szerintem nem túl soká meglesz valamelyikünknek, hogy
hogyan lehet egy olcsó klímát inverterrel ellátni. :-) De ennek sem
annyira a ménku nagy jósági tényezo növekedés lenne a fo célja, hanem a
nulla fok körüli deresedések mérséklése.

A kültéri padláson való elhelyezése nem rossz, de felvet egy halom
problémát, megoldandó feladatot ad. Ugyanis az nem okés, hogy ott a
padláson hadd menjen, mert megeshet, hogy ha ugyan a cserepeken át
szellozik is a tér, mégis olyan vadhideget fog ott csinálni, hogy kint
ahhoz képest tavasz van. Tehát úgy kéne a padláson valahogy beépíteni,
hogy legyen valami szabad kifúvása a teton vagy bármin keresztül, és aztán
onnan szív levegot, ahonnan jön. Valamint meg kell oldani a lecsapódó és
lefolyó víz elvezetését. Ez persze nem valami nagy durranás.

Az ilyen elhelyezésnek van azért elonye is: ha a  ház felfelé meno, amúgy
elveszo hulladékhojét használja, akkor a lederesedés kisebbé válik.
Régi elképzelésem, hogy meg lehetne csinálni: a ház falát körbenyalná az a
levego, amit a klíma beszív, és ha ez jól van kialakítva, a klíma meg
szabályozva, akkor szinte sosem fordulna elo deresedés. Gyakorlatilag az
összes, falon kimeno hot visszaszivattyúzná, tehát a ház kívülrol,
hokamerával nézve csak itt-ott mutatna hovesztést. És a klíma hálózatból
felvett hoje pont ezt kompenzálná. Na de ez most nem téma, csak éppen
ehhez a padláson való elhelyezéshez kapcsolódik kicsit. A födémen
kitámolygó hot szivattyúzná vissza, persze egyúttal növelne is rajta
kétségtelen, hiszen a padláson hidegebb lenne, mint enélkül, de a ház
eredo környezetbe távozott hoje lecsökkenne.