[Epitesz-barkacs] Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 15., H, 13:20:26 CEST

Ja, még kimaradt egy gondolatsor:

Nem mai téma, az biztos, de előbb-utóbb nem ártana, ha a világon az
ámbérek törekednének arra, hogy nem kéne fossziliákat eltüzelni.

Igaz, hogy az elektromos áram is javarészt fossziliák eltüzeléséből fakad,
de ott a döntés az államok kezében van, és máris nem jelentéktelen a nem
fosszilis eredetű vill energia aránya. (Részben megújuló, részben atom, a
megújuló meg lehet energiafű és efféle, valamint szél, amik már nagy
tömegben kezdenek megvalósulni, és hát van sok országban vízerőmű is.)

Viszont a gázfűtés az gázfűtés marad mindaddig, amíg valamivel a konkrét
háznál ki nem váltják.

Egy jó kis magyar télen feltéve, hogy vagy 2milló háztartásban fűtenek
gázzal, háztartásonként úgy napi átlag 5kW-tal számolva ez 10GW, fölötte
van bőven az egész, Mo-on rendelkezésre álló villamos teljesítménynek.
Némi hőszigeteléssel és hőszivattyúval ez lejöhetne az ötödére áramban,
amit még ugyanezzel a gázzal is elő lehetne állítani azzal a különbséggel,
hogy a töredéke kellene szintén, mondjuk a negyede, de ha a fele, akkor
is. Na de mással is elő lehet áramot állítani ugye.

Jó, ez csak szellemi ökörködés, sohasem a kisember fog dönteni magától,
hogy hú, hát csökkenteni kéne a CO2 kibocsátást...blablabla, én ezt értem,
csak valahogy mégis, ha beszélünk ilyen-olyan öntudatról néha, pl
szelektív hulladékgyűjtésről és sok más efféléről, azért ha valakinek van
módja dönteni, akkor legalább gondolja át, nem? Pl ha a hibrid autó csak
10%-kal lenne drágább azonos egyéb tulajdonságok mellett (az én
szempontjaim szerint), akkor egy autóvásárlásnál lehet, hogy a hibrid
mellett döntenék. Persze, ha 3-szor annyiba kerül, akkor le kell tennem
róla. És hát persze az ember nincs mindig ilyen szituban, pl most nem
akarok autót cserélni.

Olvasgattam a hurrikánokról a jelen események kapcsán, és látni való, hogy
milyen nagyon függ a hurrikánveszély (tájfunveszély) a hőmérséklet
növekedésétől. A hurrikánok kialakulásában lényeges, hogy legyenek nagyobb
mélységekben átmelegedett óceáni területek. Itt már 30 fok körüli
hőmérsékletekről, és többtíz vagy akár 100m-es nagyságrendű mélységben
átmelegedett vizekről van szó. Drasztikusan nő a hurrikánok energiája, ha
a vízhőmérséklet kismértékben nő.

Nekem az a fixa ideám, hogy az emberiség és az államok akkor fognak
keményen elfilózni a CO2 problémáról, amikor évente többször egész
városokat fognak letarolni világszerte ezek a ménkű erejű hurrikánok,
tájfunok. Mi meg talán attól szállunk be önként és dalolva a buliba
valamikor, ha netán leáll a golf áram, és befagy a senekünk, mert
egyszeribe előjönnek a -25...-30 fokos telek is.

Persze ez nem a jelen élők direkt problémája, de a hurrikánosdi lehet,
hogy már egy-két évtizeden belül kemény megfontolásra készteti az
államokat. A golf áram leállása, ha bekövetkezik, hát az rohadt nagy
traumaként fogja Európát érni, onnantól szerintem kutya idők következnek a
fosszilia kitermelőkre, és drasztikusan felgyorsulnak az alternatívák
támogatásai, kutatásai, sőt, talán a lakossági energiaviszonyok is
borulnak. Pl a támogatás helyett jövedéki adó jellegű terhek az
üzemeltetésre, büntetés jellegű terheket is el tudok képzelni a fosszilis
energiahordozókra alapozott fűtési rendszerek betervezése miatt az
építtetőre is, meg a tervezőre is. Persze nem ma!