[Epitesz-barkacs] Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 15., H, 16:20:00 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Az a hőszigetelő réteg azért lenne, hogy ne kondenzálódjon a
> kompresszoron a pára, amikor fűt odabenn?

Nem tudom, én inkább azt gondolnám, hogy azért, hogy ne legyen közte és a
környezet között hőcsere. És talán van rezgéscsillapító szerepe is. De az
biztos, hogy nem csak körbe, hanem még a tetejére is rá van hajtva a
hőszigetelés.

> A hűtőszekrény kompresszora (működését tekintve a klíma nyári,
> hűtő üzemmódja) kézzel alig foghatóan meleg. Nincs becsomagolva,
> hadd hűljön, kondenzálódni nem fog.

Így van. Még jobban át kell gondolnom, belenéznem, hogy a kompresszor
fűtés üzemmódban a klímában miért a hideg oldalon van talán teljes
egészében.

A hűtőgépnél (szedtem már szét) a szívó oldal maga az edény. Így nézve
evidens lenne, hogy annak hidegnek kéne lennie, de a hűtőgépben nem hideg,
a klímánál meg hideg. Az összenyomott gáz mindenképpen forró kell legyen.
A klímánál is a forró gáz, miután leadja a hőt, forró folyadék lesz
belőle, ez kell menjen a kapillárisba, amiből távozva is még zömmel
folyadék, de már jéghideg. Ez jut az elpárologtatóba, és elpárolgás után
lesz hideg gáz, ami megy a kompresszor szívóoldalára, ami az edény. Na de
akkor mitől forró az edény? Na szal van mit megérteni.

> A hőszivattyús bojler (aminek működése a klíma téli, fűtő
> üzemmódja) kompresszora sem volt becsomagolva. Sosem tapogattam,
> hogy működés közben melegszik-e vagy hűl.
> Lehet, hogy úgy alakították ki a kondenzvíz gyűjtőrendszerét,
> hogy arról is oda folyhasson?

Nem tudom, de ha klímaszerűen működik, akkor el tudom képzelni, hogy az is
marha hideg, és nincs semmi odavezetve hozzá, inkább el van szigetelve,
hogy ne ázzon el a rá csapódó párától.

> A remek időjárásra való tekintettel nem teszem ki a lábam a
> fűtött lakásból, hogy megnézzem :-(

:-) Azért legalább azt nézd majd meg, hogy a kompresszor szabadon van-e,
vagy be van csomagolva!

A remek időjárás miatt én is befűtöttem, és megtapogattam a működő
kompresszor burkolatát, nincs-e valami kicsi melegség azon a tájon, de nem
találtam semmit, inkább mintha picit hidegebb lenne a burkolat, mint
odébb. A tetejét ilyen dzsuvában nekem sincs kedvem levenni. De ha jobb
idő lesz, leveszem, és megtapogatom vagy megmérem infrával működés közben,
és beszámolok.

De ezek nemtudása mit sem változtat a lényegen: a kompresszor hőszigetelve
van, képtelenség, hogy kW nagyságrendben hőt tudjon leadni, sőt, a
töredékét se adhatja le így a környezete felé. Marad tehát az, hogy a
benne keletkezett hőnek, meg egyáltalán, annak a teljesítménynek, ami a
hálózatból bele megy, csak egy útja marad: befelé.