[Epitesz-barkacs] MÉRÉS Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 16., K, 13:12:39 CEST

Hááát, hülye egy szerkezet ez a bldc motoros ventillátor.

Mérés: 12V-ost ráakasztottam műszeren át 2 ceruzaaksira, ettől lájtosan
bár, de forgott, és kb 40mA-t vett fel. Így huzatba tettem, és elértem,
hogy csökkenjen az áram, de valszleg a beépített elektronika alap
áramfelvétele végig megmarad. Ha a klíma huzatjába tettem, láttam a
higanygőz lámpánál (stroboszkóp hatás), hogy feljebb megy a fordulatszám,
beáll kb a huzatnak megfelelően, az áram meg kb megfeleződik. Ha elvettem
a tápot, akkor is kb ugyanúgy forgott üresen.

Aztán asztalon ugyanez, de ezúttal kompresszor lefújópisztolyával
pörgettem feljebb. Nem lesz az áram nulla akkor sem, ha veszett gyorsra
pörgetem, amit a venti magától biztosan nem tud.

Szóval tényleg szét kéne berhelni valahogy.

A winyómotor rohadt jó lenne kiegészítve lapáttal, de ez olyan
finommechanikai feladat, amire nem vagyok felkészülve. Jó lehet ez a
ventillátorosdi is, csak még vacakolni kell vele. Pl felvenni a
fordulatszám-kimenőfesz karakterisztikát egy adott áramhoz, hátha van
olyan áram, aminél megközelítőleg lineáris összefüggést lehet találni. Ha
nem jön össze, marad a szétberhelés, a vasak kiirtása amennyire lehet,
hogy ne akarjon a pólusok között ugrálni.

De az is lehet, hogy leteszek erről a módszerről, és inkább keresek valami
jókora hőfokfüggésű ellenálláshuzalt, amit a huzat tud hűteni, szóval egy
hődrótos légsebességmérő lesz a dologból. (Itt meg biztos az anyagnál
fogok elakadni. :-) De ezt legalább meg tudom úgy is oldani, hogy fogok
egy sima termisztort, ráragasztok egy ellenállást, felfűtöm, és ezt teszem
be a huzatba. Lesz egy kis hőtehetetlensége, de biztos, hogy műxik, csak
vajon mennyire lesz a fontos tartományban lineáris legalább valamennyire?
Méghozzá úgy, hogy szobahőmérsékleten ne nagyon függjön attól a mért
érték, hogy most épp 18 vagy 24 fok van.

Na most már békénhagylak benneteket, én is megyek vissza melózni. :-)