[Epitesz-barkacs] szivattyú lábszelep

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 21., V, 13:48:12 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> sajnos a mosógéptöltő szelep leírása szerint min 0,5bar túlnyomásnak
> kell lenni, hogy a benne levő membrán kinyisson

Hááát, én nem ezt tapasztaltam. Itt valami félreértés lehet. Bár lehet,
hogy többféle is van ebből a műfajból. Hasonló felépítésű a CO2-es
gépekben alkalmazott gázszelep is, ott aztán elég kicsi a nyomás. De a
működése sem indokolja, hogy problémás legyen.

A kis nyomás nem is annyira a nyitásnál jelent problémát, hanem a
lezárásnál. Ezek úgy működnek, hogy van egy gumimembrán, ami felfexik egy
peremre, kívül rugalmas. A nyomás kívülről jön, és ha nyitva van a szelep,
akkor átbukik kitről befelé ezen a peremen, és ugyanazon az oldalon
távozik, csak középen.

A rugalmas részen van egy pici lyuk. Innen a betáp nyomás el tud jutni a
membrán amúgy zárt terű másik oldalára, ahonnan a nyomás meg tud szökni
középen a kimenet felé szintén egy lyukon. Ha van nyomás(ka), akkor a
membránt ez a nyomás elnyomja ettől a szelepüléstől, és átáramlik tehát a
közeg, és nincs különösebb szerepe annak, hogy a túloldalon is van valami
nyomásemelkedés.

Ha viszont egy kúp alakú, általában vastest, ami rugóval nyomódik a
membránra, a kúpos hegyes végével betömi a középső lyukat, akkor a nyomó
oldali nyomás megjelenik a membrán túloldalán. Mivel ez a felület
lényegesen nagyobb ugye, mint a szelepülés körüli, közegoldali felület,
tehát kimarad a középső rész ezen az oldalon, ami az elfolyó közegé, ezért
a membrán ennek a nyomóerőnek a segítségével nagy erővel (minél nagyobb a
nyomás annál nagyobb erővel) ráfexik a szelepülésre, és zár.

Tehát ez a szelepfajta mondhatni eléggé kétállapotú, töknyitott vagy
tökzrárt. De mindenképpen a működési elvéből fakadóan a záráshoz kell
valamekkora nyomás - bááár, a rugó, amivel a membrán közepén levő lyukra
rányomódik a vastest, az is adhat elég zárást nagyon kis nyomások esetén.
Nekem pl a hegesztőmasinából még rengeteg óra múlva se szökik el az amúgy
elég kis nyomású gáz.

A motoros szelep előnye az, hogy csak állapotváltozáskor fogyaszt, zárt
vagy nyitott állapotban, amikor a motor nem kap delejt, nem fogyaszt
semmit. Ezzel szemben ez a mosógépszelep szerűség zárt állapotban mindig
fogyaszt, ha nem is sokat. Tehát, ha ez lenne beépítve, mérlegelni kéne,
hogy nyitott állapotban éjjel-nappal áram alatt van, ez megéri-e, és ha
áramszünet van bármiért, akkor zárva lesz, tehát nem fog a víz
visszacsurogni. Aztán lehet, hogy nem kell ennek éjjel-nappal nyitva
lennie, csak időknént kis időre. Mondjuk a visszaeresztési idő 10
másodperc, a megfagyási idő 4 óra, akkor mondjuk óránként (vagy még
ritkábban) 15 másodpercre kell kinyitni teljesen bambán, mindentől
függetlenül. Ekkor az a mondjuk 3W, amit elfűt, átlagosan 13mW alá
csökken. :-) És biztos lehet ennek valami egyenáramú tápja is, mondjuk
aksi, akár NiMH is lehet, ekkor a hálózat hosszú idejű kimaradása sem okoz
gondot.