[Epitesz-barkacs] thermoszelep

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 23., K, 13:40:11 CEST

vajk fekete wrote:
> egy okosabb szobatermosztat mamar nem ketpont szabalyzasu.

Én is így sejtettem.

> pl van egy csomo, amit ontanulonak hivnak.
>
> a) verzio: nem ki-be modon kommunikal a kazannal, hanem megmondja
> hogy hanyfokos legyen a viz. ilyenkor lehet csinalni rendes PID vagy
> PD analog szabalyozot, a kimenete is analog a szabalyozonak. ha

És ez néha nem is a kazán ki-bekapcsolását jelenti, hanem sokszor
lángmodulációt - gondolom.

> akarja, akkor meg a kulso homersekletet is belekalkulalja, magyarul
> nem az lesz hogy hul a szoba, szol a kazannak hogy futson, hul
> tovabb, szol hogy futson jobban, hanem a kinti hidegbol tudja hogy
> helybol jobban kell futeni. mert ugye itt a kazan nem dontheti el a
> kulso homerseklet alapjan az eloremenot, mert a szabalyozo mondja meg
> az eloremenot.

Ezt a módit - a BME Automatika tanszéken (Csáki-Bars) hívták
zavarkompenzációnak. A főbb zavarjel direktben van figyelembe véve, a
szabályozó résznek csak kisebb korrigálás a feladata.

> [...]
> -12--10, stb. Ha most kint -10 van, bent 22, var, es nezi milyen
> gyorsan hul a szoba. Felirja maganak, hoyg kinti -10 eseten a szoba
> 1fok/oraval hul. Elkezd futeni, es megmeri, hogy ilyenkor a full
> futes 2 fok/oraval noveli a homersekletet. Hoszabb ido alatt minden
> kulso homerseklethez meglesz neki, hogy mekkora bekapcsolasi arannyal
> kell futeni, hogy stabil legyen a homerseklet. Tehat ugy fut, hogy
> kiszamolja hogy most 60% kell, es akkor 15 percenkent 9 percet fut.
> Kozben nezi hogy merre kuszik a homerseklet, es az alapjan pontositja

Ez meg egy lehetséges módja az öntanuló rendszernek. Ezek szerint te már
tudnál ilyet csinálni.

Haláli különben, hogy egy omron hőfokszabályozót matattam ilyen
szempontból, az is tud ilyesmit, de anélkül, hogy az egyszem
hőfokérzékelőnél több infója lenne. Húzós feladat elé állítottam egyszer,
és sikerrel megoldotta.