[Epitesz-barkacs] sorbakötött elektromágnes?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 27., Szo, 12:01:03 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> 230V 1000Wattosnak írt búvárszivattyú szerintem legalább 5Ampert
> vesz fel, induláskor többet is
>
> arra gondoltam, hogy 1,0 -es vagy 1,5-ös tömördrótot
> (Mcu tömör rézvezeték - PVC érszigetelés) tekernék pl. egy
> 15mm-es csőre, (no, de mekkorát?)

Mi a cél?
Kiszámoltam egy verziót: A csőre tekersz nem pvc, hanem zománchuzalt,
átmérő 1,2-eset, 100 menet felfér 13 centin. Tehát olyan hosszú csövet
választasz, hogy a drót végeit tudd rögzíteni, szigetelni. Ha kész van, az
egészre ráhúzol egy zsugorcsövet, de mielőtt rámelegítenéd, a vége alá
benyomsz fugaszilt vagy fbs-t (az utóbbi tiszta szilikongumi).

Ez termikusan jól fogja bírni a szivattyú áramát (4W/dm2 jön le a
felületéről), és ezen a 130mm-en belül egy vasdarabot kb 0,2-0,3 kilós
erővel tud mozgatni. Ebből ugye mondjuk egy 12-es vas súlya, ha megvan 15
centi, 0,13 kiló. De lehet, hogy egy rövidebb vasat kell mozgatni úgy,
hogy a folytatása már nem vas.

De lehet hosszabb is a tekercs, meg nagyobb átmérőjű is a cső... a végén
még harangozni fogsz. :) (Hasonló szerkezettel szoktak harangokat
mozgatni.)

> érszigetelt drótra gondoltam, hogy a hálózati feszültség nedves
> környezetben garantáltan ne okozzon zárlatot

Csak az a baj vele, hogy így jó ritkás lesz a menet, és kicsi gerjesztés
adódik egységnyi hosszon, valszleg nem bír felemelni vasdarabot. Persze
lehet több rétegben is tekerni, de akkor már vastagabb drót kell. A
menetek egymást is melegítik, pontosabban adott hőleadó felülethez nagyobb
áram átjárta keresztmetszetek tartoznak. Pl ha az 1,2-es huzalt, amit én
írtam fenn, két rétegben (sorban) raknád fel, megduplázódna a az a
hőáramsűrűség 8W/dm2-re, ami a tekercs egy kis felületi egységén
keletkezik, és kifelé meg befelé tud csak távozni. Ettől valszleg
elolvadna vagy meglágyulna a pvc cső. Szóval vastagabb derót kellene.

Az, hogy a hosszabbítóban 1,5-ös huzal van, nem számít itt. Nem így kell
számolni.
A szabadon menő másfeles kábelben, ha folyik ez az 5A 2 éren, akkor a
felületén csak 0,2W/dm2 hő keletkezik, ettől még csak meg se langyosodik.
Feltekerve már lehet, hogy meglangyosodik, sőt, jól meg is melegszik.
Attól függ, milyen hosszú az a hosszabbító, mennyi kábel és hogyan van
feltekerve.