[Epitesz-barkacs] Szilikát/tégla

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Ápr. 29., Sze, 17:13:45 CEST

Mágus Bérprogram Demo   <magus.demo at dpg.hu> 2009.04.29. 16:47:57 +2h-kor írta:

> [...]

"radon sugárzás építőanyag" szókombináció viszont kibányászott érdekes találatokat
(ez a 700  feletti találat egyike)
"Hazánkban a szénsalakok alkalmazása jelenthet kisebb gondot. Régóta ismert, hogy egyes itthon bányászott szenek radioaktivitása (elsősorban 226Ra koncentrációja) jelentősen meghaladja a világátlagot. Az ezek elégetése során keletkező salakban a radioaktív komponensek még jobban feldúsulnak. A salakot gyakran használták építőipari segédanyagként.

Mivel jó a hőszigetelő-képessége, előszeretettel alkalmazták töltő-, és szigetelőanyagként a padló alatt, födémben és a szintek között. A magasabb radioaktív-anyag koncentrációja miatt ezekben az épületekben az átlagnál jelentősen magasabb lehet a radioaktív sugárzás mértéke. (Ezt az ún. külső gamma dózis teljesítménnyel jellemzik.) Ez nyilván megnöveli az ilyen épületekben tartózkodók által kapott sugárdózist. !!!!!!!
Éppen ezért az ilyen salakok felhasználását egy 1960-as minisztériumi rendelet külön tiltotta, de ennek ellenére ezután is sok helyen alkalmazták. (A salakok, és az ezt tartalmazó épületek radiológiai szempontból történő vizsgálatával a Pannon Egyetemen (régebben Veszprémi Egyetem) foglalkoztak részletesebben.)

!!!!!!!
Újra a salak

Az előző cikkben említettük, hogy bizonyos salakot tartalmazó épületekben az átlagnál jelentősen magasabb lehet mind a külső gamma-dózis, mind pedig a radontól eredő dózis. Itt az utóbbi a jelentősebb. A kettő együtt eredményezheti, hogy egy lakásban az éves dózis elérheti, vagy meghaladhatja akár a sugárveszélyes munkakörökre vonatkozó szabályozás maximumát is. (Ez a „civil” lakosságra, mesterséges sugárforrásokból származó, megengedhető érték húszszorosa.)

 http://www.muszakiak.com/munkavedelem/sugarzas.html
ez a 700  feletti találat egyike