[Epitesz-barkacs] csoellenallas es szivattyu

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 2., V, 09:34:13 CEST

Auth Gábor wrote:

>   A cső ellenállása azért konvertálható nyomáseséssé és ezzel
> emelőmagassággá,
> mert a megmozdításhoz a viszkozitás és a csősúrlódás ellenében kell erőt
> tenni, amely keresztmetszeten nyomásként jelenik meg. Ahhoz, hogy egy
> molekulányi vastag elemi szálat egy molekulányival tovább tudj nyomni,
> le kell
> győzni a cső teljes hosszán az elemi szálat körülvevő többi molekula és
> az
> elemi szál közötti "súrlódást".

Nna ez egy elég durva megközelítés, és szerintem köze sincs a valósághoz.
A molekulák szintjén nem igazak ezek a makro viszonyok között megszokott
surlódások. Folyadékok meg gázok esetén normális hőmérsékleteken az egész
nyomásosdi egy statisztikai fogalom. Hőmozgás miatt az edény falát
bombázzák a részecskék, hőmérsékleti egyensúly esetén átlagosan nem megy
át energia eközben. Tehát egy-egy ütközésnél a részecskétől egy kis erő
hat egy kis ideig egy ponton, és mivel rengeteg részecske van, így egy
átlagos, statikus erő jön létre egy adott felületen. Ez nyomást jelent.

Mivel a részecskék (molekulák, atomok) folyton mozgásban vannak, nincs
ilyen, hogy egy molekulányival tovább mozdítom surlódás ellenében. Az
egész moccanás csak valami statisztikai dolog. Jóval nagyobbak a molekulák
saját mozgásai gázokban és folyadékokban, mint egy molekulányi.

Itt nincs úgy surlódás, ahogy megszoktuk. Ezek a mozgások is tök
rugalmasak, vagyis ideálisan rugalmas ütközésekből és az ütközések közti
mozgásokból állnak. Ha nincs hőáramlás semerre, akkor az idők végezetéig
mozognak.

Hogy is kéne értelmezni, ha lenne surlódás? A molekulák mozgási energiája
lassan elveszne, mert surlódás által hővé alakulna. Na de a hő az a
molekulák mozgásaként van jelen! :-)

Ha egy zárt, tökéletesen hőszigetelt dobozból más módon (pl
elektromágneses hullámok) tudna a hő távozni, akkor előbb-utóbb megfagyna
a cucc. Illetve, ha egy nagy térben, amiben pl szobahőmérséklet uralkodik,
elhelyezünk egy dobozt, abban pl víz van bezárva, és innen vmilyen
formában energia tünne el, akkor ennek a doboznak hülnie kéne, és a
környezetből állandóan hőnek kéne beleáramolnia. Nem ez történik.