[Epitesz-barkacs] csoellenallas es szivattyu

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2009. Aug. 2., V, 20:57:32 CEST

Halihó!

jhidvegi írta:
> Nna ez egy elég durva megközelítés, és szerintem köze sincs a valósághoz.

  Számolj utána... :)

> A molekulák szintjén nem igazak ezek a makro viszonyok között megszokott
> surlódások. Folyadékok meg gázok esetén normális hőmérsékleteken az egész
> nyomásosdi egy statisztikai fogalom. Hőmozgás miatt az edény falát
> bombázzák a részecskék, hőmérsékleti egyensúly esetén átlagosan nem megy
> át energia eközben.

  Elméletben igen, gyakorlatban az edény falára mindig feltapad néhány
molekulányi folyadék, amely áll, a többi molekula pedig mozogna... :)

> Mivel a részecskék (molekulák, atomok) folyton mozgásban vannak, nincs
> ilyen, hogy egy molekulányival tovább mozdítom surlódás ellenében. Az
> egész moccanás csak valami statisztikai dolog. Jóval nagyobbak a molekulák
> saját mozgásai gázokban és folyadékokban, mint egy molekulányi.

  Gáz esetén igen, folyadékok esetén nem. Főleg nem erősen dipólusos molekulák
esetén.

> Itt nincs úgy surlódás, ahogy megszoktuk. Ezek a mozgások is tök
> rugalmasak, vagyis ideálisan rugalmas ütközésekből és az ütközések közti
> mozgásokból állnak. Ha nincs hőáramlás semerre, akkor az idők végezetéig
> mozognak.

  Egymásnak adják át, egymást rezegtetik, többnyire hidrogénhíd kötésen át.

> Hogy is kéne értelmezni, ha lenne surlódás? A molekulák mozgási energiája
> lassan elveszne, mert surlódás által hővé alakulna. Na de a hő az a
> molekulák mozgásaként van jelen! :-)

  Pont ez a viselkedés. A súrlódás hővé alakul, amely a molekulák saját
mozgása.

> Ha egy zárt, tökéletesen hőszigetelt dobozból más módon (pl
> elektromágneses hullámok) tudna a hő távozni, akkor előbb-utóbb megfagyna
> a cucc.

  Miért fagyna meg? Egymásnak átadják a "mozgási" energiát, egyszerűen
eloszlana egyenletesen a "hő". :)

> Illetve, ha egy nagy térben, amiben pl szobahőmérséklet uralkodik,
> elhelyezünk egy dobozt, abban pl víz van bezárva, és innen vmilyen
> formában energia tünne el, akkor ennek a doboznak hülnie kéne, és a
> környezetből állandóan hőnek kéne beleáramolnia. Nem ez történik.

  Nem tűnik el. Benne marad. A folyadékok kényszeráramoltatása során hő
keletkezik.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor