[Epitesz-barkacs] csoellenallas es szivattyu

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 2., V, 22:02:30 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Elméletben igen, gyakorlatban az edény falára mindig feltapad néhány
> molekulányi folyadék, amely áll, a többi molekula pedig mozogna... :)

Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Azt akartam mondani, hogy az a fajta
surlódás nem létezik, amit feszegettél, tehát nyugalmi, ami miatt az álló
folyadéknál is lehetséges lenne egy vizszintes cső két vége között
nyomáskülönbség. Áramlási surlódás persze van. Ez is kijön a statisztikus
módszerekkel. A dolog lényege, hogy az áramló közegben a falnak ütköző
molekulák átlagsebessége, mint vektor, nem merőleges a felületre, hanem az
áramlás irányába eső átlagos összetevője van. És persze a különböző
sebességű rétegeknél is fennál ez az erő egymáshoz képest. Ezzel semmi
problémám nincs. (Akkor lenne, ha ki kéne számolnom. :-) )

>   Gáz esetén igen, folyadékok esetén nem. Főleg nem erősen dipólusos
> molekulák
> esetén.

Hanem? Letapadnak? Szerintem a víz pl erősen dipólusos molekulákból áll,
mégis mikroszkóp alatt jól látható állítólag (magam nem láttam) a brown
vagy hogy hívott mozgás. Vagyis vízben úszó makroszkópikusnak nevezhető
(mert hát mikroszkóppal látható) részekcsék biztosan nem molekulányi
rohangálása, amiből az következik, hogy maguk a vízmolekulák mozgása jóval
intenzívebb, nagyobb úthossz tartozhat hozzájuk.

Vagyis meglepne egy olyan kísérlet, hogy van egy hosszú cső, akár
kanyaroghat is, a cső két vége legyen közel egymáshoz, hogy látszódjon,
pontosan egy magasságban vannak, de nem egy térben. A cső hőmérséklete
végig azonos. És akkor a két vége között tudnánk nyomáskülönbséget
létrehozni anélkül, hogy a víz moccanna.

>   Pont ez a viselkedés. A súrlódás hővé alakul, amely a molekulák saját
> mozgása.

Na de itt most statikus állapotról van szó! Az áramló folyadék esetén
evidens, hogy a surlódás hővé alakul, tehát növeli a molekulák mozgási
energiáját.

>   Miért fagyna meg? Egymásnak átadják a "mozgási" energiát, egyszerűen
> eloszlana egyenletesen a "hő". :)

Nem jól írtam. Ha elektromángeses vagy más ilyesmi módon tudna a zárt,
hőszigetelt térből energia távozni, akkor az a bent lévő anyag hülésével
járna.