[Epitesz-barkacs] vízcsőtörés :-(

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 11., K, 15:09:32 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Az a tulnyomas a bojlerben a masodperc toredeke alatt kiegyenlitodik a
> halozati nyomassal, nem?

De.
Nem emiatt változik a hőfok, hanem amiatt, hogy a bojler elé raknak
mindenféle szarságot, és ha nagy a hálózati nyomás, külön
nyomáscsökkentővel védik a bojlert. Ekkor van az, hogy ha kinyitják máshol
akármelyik csapot (akár hideget is), miközben valaki éppen fürdik, hogy
lecsökken a hálózati víznyomás, de a bojleré kevésbé csökken le, mert azt
a nyomáscsökkentő (ami végülis egy szabályozó) eleve egy alacsonyabb
értéken stabilan próbálja tartani. Tehát a melegvíz árama sokkal kevésbé
fog csökkenni a zuhanyozó felé, mint a hidegé, tehát ha elég forró vízzel
fürdött, kap egy kis forróvizetakopaszra mókát.

Persze, ha mindez az egész rendszer betápjánál van, nem történik ilyesmi.
Fontos, hogy csupa statikus elem legyen a vízrendszerben, hogy ha
változások vannak, akkor arányosak legyenek. A nyomáscsökkentő nem ilyen.
És ha a visszacsapószelepnek erős a rugója, ha rugós, az sem ilyen. Fix
nyomást vesz le a bojleréből, nem pedig arányosan. A hatása ugyanaz, mint
a bojler elé rakott nyomáscsökkentőnek, csak nem olyan drasztikus.

A lefújó szelepről: egyszer egy helyen átmenetileg a bojler betápja nem a
kiépített csövön keresztül lett megoldva, hanem egy slaggal. A
lefújószelep működött. Volt persze visszacsapó szelep is.

A slag jól megdagadt, mert a lefújószelep bizony nem valami picivel odébb
engedte csak le a tágulási nyomást. Szóval szerintem a lefújószelepek
erősen igénybeveszik a bojlereket, és ha már valahol problémás a
szerkezete, hamarabb fogja megadni magát.