[Epitesz-barkacs] vízcsőtörés :-(

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2009. Aug. 12., Sze, 23:15:20 CEST

Aki ismeri a táblabírót, megérti, miért küldtem el ezt a
levelet :).

Sziasztok!

A visszacsapószelep azért kell, hogy ne nyomódjon vissza a
hidegvizes hálózatba a bojlerből a víz (és pl. abból ne
kerüljön a vizespoharadba). Felfűtéskor természetesen megnő a
nyomás a bojlerben, amit a kombinált szelep túlnyomásszelepe
csepegtetve enged ki. Ha pl. zuhanyozol és kinyitod a
melegcsapot, akkor ez a túlnyomás nagyon gyorsan eltűnik, és a
melegvíz csak a betáplálási oldal fojtásaiból eredő csökkent
víznyomással jön tovább. Szvsz a visszacsapószelep ezen
keveset ront, hiszen simán tüdővel is átfújható. Akkor van
nagy probléma a máshol megnyitott vízcsappal, ha
nyomáscsökkentő van a bojler elé téve, mert elektromos
analógiával könnyen belátható, hogy a melegvízáram
"stabilizálva" van, míg a hidegvízhozam jelentősen csökkenhet,
és megspórolhatunk egy borotválkozást :(. Ha a
nyomáscsökkentőt még a közös ágba, a zuhanycsaphoz ÉS a
bojlerhez menő hidegvíz útjába telepítjük, akkor szerencsés
esetben függetleníteni lehet a zuhanynál a keverési arányt.

Az más kérdés, hogy a szerintem 10bar-os lefúvószelep
alkalmazásával a nyomáscsökkentővel beállított cca. 3 és a
lefúvószelep 10 bar-ja között naponta többször ugrál a nyomás
a bojlerben, és pl. fáradásos törést okozhat. Szerintem
ilyenkor inkább 4-5 bar-os lefúvást kellene alkalmazni,
viszont a szokásos szelepeken ez nem állítható.

Visszacsapószelepet célszerű több helyen is használni, hogy ne
tudjon visszafolyni pl. egy pangó ágból a víz, ne tudjon
visszaszívni valahonnan fertőzött vizet.

Üdv
pi

U.i.: Nemrégiben módosítottam az itthoni hálózatot. Méréseim
szerint a bejövő nyomás 7 bar, a "központi" nyomáscsökkentőt 3
bar-ra állítottam. Erről megy a fürdőszoba bojler, zuhany és
mosdó, meg arrébb még egy mosdó. Minden más a bejövőről megy.
Azóta nem gond zuhanyozáskor a WC öblítő golyóscsapja, az
öntözés a kertben, de a mosdó használata is elhanyagolhatóan
befolyásolja a zuhanynál beállított hőmérsékletet. A
nyomáscsökkentő 3/4"-os szűrős Honeywell, idővel erről
(ilyenről?) megy majd a konyha is. Szabad kifolyás (minden
csap nyitva) esetén kb. 2 bar-ra csökken a nyomás utána.