[Epitesz-barkacs] szakaszolas 4,4kW-os miatt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 22., Szo, 20:14:24 CEST

Erdos Zoltan wrote:
> ed igy nagyon durvan hangzik
> nem lehetne a cuccot ugy megpiszkalni, hogy vmi lagyindito legyen benne?

Mivel ez egy ellenállás, nem vesz fel bekapcsoláskor nagyobb áramot, mint
utána, szóval itt nincs szükség lágyindításra. Arról lehet szó, hogy ha
túl sok a fogyasztó, akkor leverhet.

Én nem zárnám ki az összes többi fogyasztót, pl a világítást semmiképpen,
talán a hűtő(ke)t sem, meg ha nincs szünetmentes, az esetleg üzemelő
számítógép áramkörét, tv-t sem. Ezek összesen 2-3 ampert jelentenek. A
25A-es betáp kismegszakító biztos nem old le tán még 30A-nél sem.

Fűtés, klíma, rezsó, vasaló, főzőlap, porszívó áramkörei, ezeket kéne csak
kizárni.

Nem tudom, egy olyan relében, amilyen egy régebbi hűtőgépben van (vagy a
maiban is?), ami áramra kapcsol be, van-e bontó érintkezőrész, vagy csak
záró. Mindegy, ha csak záró van, azzal lehet működtetni egy bontóval is
rendelkező relét, kisebb mágneskapcsolót. Átmegy rajta az átfolyó
vízmelegítő árama, mire ő meghúz, és elkapcsolja a fenti fogyasztók
áramkörét.

Azért kell egy próba enélkül, hogy ha mondjuk 20A-re ki van használva a
kismegszakító, akkor mitől old le. Szerintem a 25A-es mágnese valami 70A
felett old csak le, szóval működne a fenti módi. Ekkor az a jelenség, hogy
vízmelegítő elindul, pár másodperc, és kismegszakító leold. Szóval kis
együttfutás, amíg a relés áramkör bontja a nem fontos fogyasztókat,
elfogadható. Ha bármiért nem, mert a mágnes egyből leold (ezt lehetne
előbb kipróbálni), akkor más áramkört kell csinálni. Olyat, ami előbb
lekapcsolja a fölösleges áramköröket, aztán amikor már biztosan megszakadt
az áram azokban, akkor kapcsolja be a vízmelegítőt, és visszafelé is
ilyesmit tud. Ez bonyolultabb, drágább, ezért célszerű kipróbálni, lever-e
azonnal, ha minden együtt megy.