[Epitesz-barkacs] Panelfúrás... :)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 23., V, 20:06:54 CEST

Pataki István wrote:

> U.i.: Kicsit szétnéztem Joule ügyben. Az ütésenergiát csak a
> pneumatikus elven ütő gépeknél adják meg. A fúró-véső gépeknél
> jellemzően 3J körüli ütésenergiát írnak még profi gépeknél is.
> Papír szerint a noname 800W körüli, 10eFt alatti gépek is
> tudnak 1,5-2,5J-t.

Ez lehetséges, de van itt biztos valami tök más jelenség vagy jellemző is.
A racsnis ütőszerkezetű gépeknek is biztos van J-ban mérhető
ütőenergiájuk, de az egyszerűen nem ér semmit vagy csak nagyon keveset. Az
ütés időbeli lefolyása is lényeges.

Van egy módszerem, amivel kézzel még a meló elkezdése előtt el tudom
dönteni, hogy a masina alkalmas-e a feladatra, jól fog-e ütni: Meg kell
fogni a befogott fúrószárat, és működés közben kézzel ráhúzni a gépre,
hogy elkezdjen ütni. Csak akkor lesz jó, ha azonnal forrónak érzi az
ember. Az okát nem tudom, de valami fiziológia biztos van mögötte, hogy
ezt a fajta időbeli lefolyású lökést az ember tenyere forrónak érzi.

Lehetne a fúrószár végét jó nagy energiával fakalapáccsal is ütögetni,
mégse lenne hatásos. Lehet, hogy ha az ütés időbeli lefolyása megfelelő,
akkor az energia a fúró hegyén ki is jön, nem az ütési helyen emlésztődik
fel az innenső végén. Valszleg valami longitudinális hullám megy végig a
fúrószáron, és ha "jó az illesztés", akkor a betonban zömmel elemésztődik,
és nem lesz különösebb reflexió. Mivel a lezáró mechanikai impedancia
adott, az ütés frekijét (időtartamát) ehhez kell illeszteni. Valahol itt
lehet az eb elhantolva. Egyszerűen fogalmazva: nem mindegy, hogy ugyanazt
az energiát mekkora tömeg odaverésével éri el a masina.

> Van néhány profi gép, ahol az ütésenergia a
> 10-20J-t is eléri, elektromos teljesítményük 1,5kW, ezek ára
> több 100kFt.

Így van. Az én nagyobb gépemet is egy százasért vettem agyonhasználtan, de
rendbehozva (abban a szervizben, ahol javítják). Nem csúcsmárka, de nekem
bevált. (Amennyit használom persze...)

> Vésőgépeknél találtam 62J ütőerejűt. Ezek
> alapján talán a fúrószáron múlik több, abból kell jót (drágát)
> venni.

Ha egy 6-os, 8-as fúróra rámérnél egy ilyen energiát, annak azonnal vége
lenne. Szóval ezek nem alkalmasak vékony lyukak fúrására.