[Epitesz-barkacs] paralecsapatas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 14., H, 11:38:14 CET

Acs Gabor wrote:

> Nemrég voltunk a faházban, ami nincs téliesítve, pár centi deszka a
> fala. Gondoltam teszteljük, ki lehet-e egyáltalán fűteni. Igen, ki
> lehet. Aztán jött az ötlet, hogy szétszedem az ágyakat, amik a fal mellé
> vannak állítva. A matracok alsó oldala csurom víz volt 6-8 óra fűtés
> után! De nem csak úgy kicsit nyirkos, hanem nagyon vizes.
> Ami még érdekes, hogy nem csak vizes volt, hanem ragacsos, de annyira,

A ragacsosságra nem tudok mit mondani, de a nedvesedés érthető.
Nyilván kályhával fűtöttetek, és reggelre elég hideggé vált a faház.

Az történik, hogy az amúgy jól hőszigetelő, de egyáltalán nem párazáró
szivacson aludva jól betakarózva a test körül elég párás levegő alakul ki,
de nem fog az ágynemű megnedvesedni, mert ennek megfelelően meleg is van
itt. Na de a szivacs alsó felén jó hideg van, tehát harmatpont alatti
hőfok, és gondolom cseppet se jó kiszellőzés.

A kiszellőzésen kell először javítani, pl kifurkálni azt a lemezt,
akármit, amin van a szivacs.
A másik, hogy esetleg egy vékonyabb, másik szivacsréteget (pl dormeo :-) )
ráteríteni erre a szivacsra, és a kettő közé valami nem hangot adó fóliát
rakni. Ezzel el lehet érni, hogy a fólia (ami párazáró) felső oldala még
mindig elég meleg legyen ahhoz, hogy ne legyen páralecsapódás, az alsó
oldalától lefelé viszont végig a szoba jóval alacsonyabb nedvességtartalmú
levegője uralkodik, szóval az még kisebb rel. páratartalmú lesz, mint maga
a szobalevegő.

A fólia lehet nagy gumipelenkaszerű valami is, az tök hangtalan marad a
forgolódáskor.

Kis mesélés:
Hajdanában aludtam egy egész telet fűtetlen betonépítményben úgy, hogy a
födém ugyan nem ázott be, de fölötte a csillagos ég volt. Emléxem deres
látványra, ahogy felnéztem a födémre. Persze egyre vastagabb takarókat
raktam össze, pl paplan, pokróc meg dunyha, de kellemetlen tapasztalat
volt, hogy a sok takaró elkezdett piszokul nedvesedni.
A módi ugyanaz volt, amit leírtam, csak kellemetlenebb, de nem volt más
választásom: A paplan fölé raktam egy fóliát, aztán jött a dunyha. A
nedves levegő a fóliáig tartott a dunyhában már csak a kinti, száraz
levegő maradhatott, ami persze a fólia közelében melegebb volt, tehát még
szárazabb. Olyan veszett hideg volt, hogy a fejemre sapkát húztam, le az
államig, a sapkán keresztül szuszogtam. :-) Felkelés után pedig a ruháimat
kivasaltam, csak úgy gőzölögtek. Így aztán minden nap vasalt holmiban
mentem melózni. :-)