[Epitesz-barkacs] tarolt ho

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 17., Cs, 08:16:10 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> egy adott hőtárolós villanykályhában 24db "tégla"
> van, 6kW-os (4x1,5kW)fűtőtest, és elvileg éjszakai árammal
> 8óra alatt "töltődött fel", és ezt 24 óra alatt adta le.

Szerintem nem 8 óra alatt töltődik fel, csak ennyi időre van neki módja,
hogy töltődjön. De hogy mennyi is a tárolható energia benne, azt nem
tudom.

> ebből arra gondolok, hogy 1db "hőtároló tégla"
> 2kWh tárolására képes?

A fentiek ellenére ez nem lehetetlen. Ha egy ilyen tégla 10 kilós, és
legyen a víz fajhőjének a fele kb, akkor durván 20kJ/K-ról van szó. Fel
lehet hevíteni mondjuk 600 fokkal, az 12MJ, tehát 3,3kWh elfér benne, de
látod, ezen a nem kis hőfokon. Persze lehet, hogy kisebb a hőkapacitása.
Ha vasból lenne, akkor sokkal rosszabb lenne, mert a vas fajhője alig
több, mint a vízének a tizede, szóval úgy csak kb 0,7kWh férne bele. A
téglába a duplája per kiló.
Konkrét adat: tégla: 0,88kJ/kgK, és ha újra 600 fokkal számolok, akkor
kilójába 0,53MJ, azaz kb 0,15kWh fér bele. Nem tudom, mekkora súlya van
egy ilyen téglának, azzal kell felszorozni.

Az egésznek az a hátránya, hogy csak magas hőfokon tárol sokat. Mivel
tudod felhevíteni? Ha árammal, akkor az tökéletes, mert nincs eláramlási
veszteség, de az áram drága. Ha meg tüzelővel (mindegy, hogy gáz, fa,
szén...), akkor kémény kell, és ha már elég forró a felmelegítendő anyag,
akkor a fűstgázok is jó forróak lesznek, tehát nagy az eláramlási
veszteség, hacsaknem, mint egy kályhában, a füstgázok útjában vannak más
hőleadó elemek is. Szokásosan pl a füstcsőbe épített dob, vagy maga a
hosszú füstcső.

A végén még feltalálod újra a hőtárolós kályhát. :-)

Alacsony hőfokon, amit pl egy klíma tudna előállítani áramból sokkal
olcsóbban, mint direkt árammal, ez a fajta hőtárolás nem jó, oda a víz a
jó. Vagy hát az evidens megoldás: a hőszigetelt lakás tömege.

hjozsi

Ps: itt van néhány anyag fajhője:
http://mek.oszk.hu/00000/00056/html/068.htm