[Epitesz-barkacs] tarolt ho /tüzelés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 17., Cs, 18:29:59 CET

Acs Gabor wrote:
> Tényleg, tüzelővel mi lehet az optimális elégetés módja? Ha túl nagy
> huzatot hagyunk neki, gyorsan, hevesen ég, de a huzat biztos sok meleget
> kivisz a kéményen. Ha lezárom, akkor is ég valamennyire, de arra
> gondoltam, hogy a fából felszabaduló füstgáz kevés oxigén mellett nem ég
> el rendesen. Ez tényleg így van, vagy ha bedobok egy darab fát, abból
> így is-úgy is kijön az az energia, mire hamuvá alakul?

Sajnos nincs benne gyakorlatom, de belegondolva az kellene történjen, hogy
a gáz alakú kijött anyagok is még jó forróak legyenek, és legyen jelen
kellő légfelesleg. Valamikor régebben sokmindent elégettem hordóban úgy,
hogy alulról nyomattam ventillátorral a levegőt. Volt, amikor erősen
füstölt, aztán egyszercsak az is belobbant, és füst nélkül égett minden
igen hevesen.

Na most, ha minden el van égetve, a kijövő éghető gázok is, akkor más
lehetőség nincs, mint az égéstermékből kivonni a hőt.

Végülis egy jól megépített kazán ezt meg is teheti úgy, hogy van egy jól
kibélelt égéstér, amiben van samott pl, ami elég jó hőszigetelő, ezért itt
az égés tökéletesen megtörténhet, ha van végig elég oxigén. Akár két
bevezetéssel is, egy alulról, hogy a szén, fa, vagy amit betöltenek, jól
izzon, de le legyen kissé fojtva, majd feljebb pluszban, hogy az éghető
gázok lángra tudjanak lobbanni, és el tudjanak égni anélkül, hogy a
szilárd rész túl gyorsan elégne.
Ezután már a teljesen elégett, de még nagyon forró gázok eljuthatnak a
hideg felületekhez, amiknek a túloldalán a melegítendő víz van.

Egy jó kis kályha is tudhat ilyet azzal, hogy ugye az alsó részén vannak a
hőszigetelő részek, a samott, a fej rész már vas, ahol bemehet pluszban
levegő, hogy kapjanak oxigént az éghető gázok.
Itt nagyon fel tud forrósodni kívül is, és nyomja szét a hőt sugárzással.
Végül a füstelvezető rész lehet jó hosszú, nagy összfelületű. Akár ide be
lehetne tenni valami furmány ventillátoros hőcserélőt is, ami szétfújja a
meleget úgy, hogy a füstgázok eléggé lehüljenek. Ha olyan a kémény anyaga
innentől, akár annyira is le lehetne hűteni, hogy kondenzáció is
történjen, és nincs kizárva az se, hogy kényszerített legyen a huzat. Pl
azzal a Mágus által már belinkelt ventillátoros füstkiszívó szerkezettel,
ahol a ventillátor nem a füstöt szívja, hanem belefúj a kémény felső
részébe ferdén felfelé.

Na de gondolom nem ilyesmit akarsz csinálni. Ha megvan a kályha, az úgy
jó, ahogy van, csak nem kell dugig rakni, és gondoskodni kell felül arról,
hogy kapjon levegőt az éghető füstgáz. De mivel kerti hulladékról van szó,
annyira nem kétségbeejtő, ha nincs a végsőkig kivasalva belőle az energia.