[Epitesz-barkacs] Termo uveg

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 25., P, 19:03:40 CET

Asszem helyesbítenem kell a ragasztott üvegeket illetően.
Újra vizsgálgattam, számolgattam, és bár igaz, hogy ha teljesen merev
lenne az üveg, akkor óriási lenne a kialakuló erő, de mivel marhára nem
merev, szinte jelentéktelen erők jönnek létre. Inkább szépen behajlik,
kidomborodik simán.

Az itteni egyik, vizsgálgatható üveg pl most épp behajlik. A belső felület
által alkotott kép nagyít, a külsőé meg kicsinyít egy kicsit.

Ha 300 +/-25K hőfokváltozást tételezek fel az év során a két üveg közti
gázban, akkor egy 16-os távolságnál ez átlagosan +/-1,33mm-es
távolság-változást jelent. Ennyit meg szinte jelentéktelen erő hatására is
képes az üveg már 1m2 körüli felületnél is engedni.

Szóval visszaszívom a falba rejtendő palackokat meg más efféle
badarságokat. Létrejöhentek ugyan viszonylag nagyobb erők is, per dm2, ha
kicsi az üvegméret, de akkor az meg el is bírja.

Magam próbáltam jó régen, hogy egy 100-as lefolyócső vége lefedve
tömítetten egy 3-as üveglappal simán kibírja a vákuumot. Tehát, ha lenne
valami kazettás ablak, vagy olyan, amiben vannak azok a színes rácsok,
amik miatt kazettásnak tűnik, abban a méretben simán kibírja a
hőfokváltozásból eredő nyomásváltozást.

A ragasztás szempontjából talán biztonságosabb, ha nyáron van megtöltve és
lezárva, mert ekkor a ragasztási felületek az év folyamán végig nyomásra
vannak igénybe véve, szóval nem akar leválni. Az ilyen üvegpár végig
kívülről homorú.

Jó lenne egy olyan szeleppár, amiből az egyik, a feltöltő csak akkor van
nyitva, ha rá van csatlakoztatva a töltőcső, a másik meg csak kifelé
ereszt, befelé viszont baromi jól zár. A töltőszelep lehet akár valami
autógumi szelep is kupakkal, bár biztos van valami kisebb, esztétikusabb
módi is. A másikra nincs elképzelésem, csak max elkészíttetni tudnám.