[Epitesz-barkacs] modern hutogep elektronika?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 28., H, 03:07:24 CET

Filóztam kicsit a hűtőgépek klímaosztályán. Sajna megint hosszú lett. :-(

Hogy is működik? A kompresszor adott szívóoldali nyomás mellett adott
térfogatáramra képes.
A hűtött tér hőmérséklete megszabja a szívóoldali nyomást. Tehát a
kompresszor ilyenkor kb állandó térfogatáramot produkál.

A melegoldali nyomás annak az oldalnak a hőfokától függ. Minél nagyobb a
hőmérséklet itt, annál nagyobb nyomás lesz. A két nyomás különbsége meg a
térfogatáram szabja meg a kompresszor kifejtendő teljesítményét.

Na most, az egyszerű szerkezetek kapillárissal működnek, tehát adott belső
átmérőjű és hosszúságú csövön áramlik át a kondenzált folyadék.

És valahol itt lehet az eb elhantolva. Adott hűtőteljesíményhez az ott
szükséges hőmérsékleten, tehát nyomáson kell valamennyi anyagnak
elpárolognia időegység alatt. Igen ám, de ha a melegoldali hőmérséklet túl
alacsony, akkor ott a nyomás is alacsony. Márpedig, ha a két nyomás nem
tud elegendően nagy különbségű lenni, akkor a kapilláris nem enged át
elegendő folyadékot ahhoz, hogy meglegyen a szükséges anyagáram időegység
alatt.

Valami olyasmi lehet a probléma, hogy ha van egy hőfokkülönség, akkor se
lehet eltekinteni az abszolút hőfokoktól. Ha pl a hőleadó felület +50
fokos, a hűtőfelület meg -20, akkor van egy 70 fokos különbség, ehhez
tartozik két nyomás is, és kijön a szükséges tömegáram. De ha a hőleadó
felület csak +30 fokos (most csak dobálózok a számokkal), akkor hiába
lenne a másik hőfok -40 fok elvben, és meglenne ugyanaz a hőfoklépcső, nem
ugyanaz a nyomáskülönbség alakulna ki. Adott gáznál a hűtött oldali rész
nyomása nem túl nagy biztosan üzem közben. Ezt jelentősen nem lehet
csökkenteni, de a melegoldali nyomást igen. Emiatt drasztikusan csökkenhet
tehát a kapilláris két oldalán a hőfokkülönbség, így a nyomáskülönbség is,
az egész rendszer teljesítménye is lecsökken.

A klímáknál is tapasztaltam. Ha bent meleg van, meg kint is, mondjuk kint
+5 fok, a melegoldali kiáramló levegő meg akár +50 fok is megvan, akkor
fel tud venni a szerkezet a hálózatból vagy 1500W-ot, és ennek bő
3-szorosát leadja, illetve kb a dupláját felveszi kint. Ha viszont kint
csak -10 fok van, bent meg kijön 32 fokos levegő (ezt mértem, ez az átlag
kb), akkor már csak 1000W-ot vesz fel, és talán a dupláját, ha leadja,
tehát kint is kb 1000-et vesz fel. Hűtőoldalon nézve megfeleződik a
teljesítmény.

A leghidegebb helyen (bejárat, külső helyiség) felszerelt klímánál vettem
észre, hogy nem pörög fel a beltéri ventillátor, csak a legkisebb
fordulatszámig. Tapogatom a lemezeket meg a csöveket, nem is meleg,
márpedig hőfokra van vezérelve. A teljesítménye is szerény.

Kísérlet: fogtam egy törülközőt, letakartam a lemezeket (nincs rajta a
burkolat), amitől gátolt lett a légáram. Percen belül följebb ment a
hőfok, és hallhatóan nekilódult a ventillátor is. Még hagytam egy kicsit,
aztán amikor már éreztem, hogy elég meleg minden, levettem a türit, és
néztem, mi az ábra. A ventillátor felvette a max fordulatszámot, és fújta
a meleget tisztességesen.

Ebből jött az ötlet a fentiekre. Tehát, ha a meleg oldali hőleadást
lehetne koráltozni, akkor hidegebb helyen is tudna működni egy hűtő elég
tisztességesen. Klímánál, ha én tudnám programozni, a hőfokérzékelő jele
szerinti ventisebességgel kezdenék, és csak akkor kezdeném lassan emelni a
venti fordulatszámát, amikor már megvan a szükséges hőfok. Hűtőgépnél ez
azért nem megy, mert nincs ugye melegoldali ventillátor. Viszont arra van
mód, hogy a hűtőfelület egy részét letakarjuk pl egy fóliával vagy
ruhával. Ezzel el lehet érni, hogy a hidegebb levegő ellenére a
melegoldali hőleadó felület olyan hőmérsékletű legyen, mintha nem lenne
letakarva, és kint melegebb lenne. Már csak arról kell gondoskodni, hogy a
kompresszor el is tudjon indulni.

Pl egy régebbi fajta fagyasztóláda, amiről Mágus írt, az ugye jár, csak
nem hűt eléggé. Lehet, hogy ezzel a módszerrel rendesen hűtene. Kipróbálni
nem áll semmiből.