[Epitesz-barkacs] oszlopos furogep

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 28., H, 18:27:40 CET

vajk fekete wrote:

> Vajon van olyan oszlopos furogep, ahol nem kulon van a le-fel mozgo cucc
> csotengellyel, hanem az egesz furogep motorostol megy le-fel az
> oszlopon?

Nekem van ilyenem. :-) Na jó, ez egy gagyi cucc, a rendes fúrógépet fogom
be, és az egész hóbelevanc jön le a kart húzva.

> Persze meg kellene oldani az elfordulas megakadalyozasat, de mi mas szol
> ellene?

Nem elég ez? Amúgy a sugárfúrógépnek nevezett monstrum tud ilyesmit, bár
ott az van, hogy az oldalirányban (sugárirányban) kinyúló óriási kar, amin
szintén sugárirányban mozoghat a géprész is, fúráskor függőlegesen nem
mozog asszem, de beálláshoz mozgatható fel-le.
Nem tudom, láttatok-e már ilyen gépet, valami fantasztikus dög. Amit anno
a Ganz Mávagban láttam, annak vagy 2-3m körüli hatósugara volt.

> Es miert nem hasab az oszlop, miert henger? mert igy egyszerubb
> esztergalni/koszorulni?
> a hasabhoz meg lehetne mindenfele allithato szanszerkezetet hasznalni.

Az oszlop azért kör ugye, hogy elfordulhasson. Hogy az a rész, ami magát a
tokmányt tartja, miért szintén körszelvényű akármin közlekedik le-fel, azt
nem tudom.

> Egy vastagfalu zartszelveny vajon van eleg pontos ahhoz, hogy egy azon
> mozgo
> szanszerkezet elmenjen rajta logas nelkul? vagy ha nem, akkor
> megkoszorulheto pontosra?

Szerintem igen. Persze nem 20x20-as. :-) Maga a négyszög elég pontos
lehet, de az ellendarabot már nehezebb elkészíteni, nem?

Akarsz ilyesmit csinálni? Nekem is jól jönne egy olyan, amibe a metabo-t
be tudom fogni...

Egyszer járt nálam javításon (nem sikerült) egy olyan gép, aminek dögerős
mágnestalpa volt, a gép része meg kb olyan volt, mintha egy még erősebb
ilyen metabo fúrógép lett volna beleszerkesztve. A lejövő tengelyébe pedig
a nagygépekben megszokott kúpokat lehetett belerakni (már elfelejtettem a
szakkifejezéseket), és valami eszetlen vastag fúróval is lehetett
nyomulni. A mágnes rögzítése után még volt valami kis oldalirányú
elmozdítási lehetőség, ahol beállás után rögzíthető volt a vizszintes
pozíció.

Ne egy ilyen masinával kiegyeznék. Vasplatni van, amire rá lehet a mágnest
cuppantani... Még szállítható is lenne, meg bármit bárhol ki lehetne vele
fúrni, akár vizszintesen is, ha függőleges síkra cuppantom rá. Valahogy
nem tetszik, ha mindenféle gép fixen le van telepítve, ha nem muszáj.