[Epitesz-barkacs] 120liter fagyallo?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 28., H, 23:42:07 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> rugalmas leszek, mert ha a fagyálló nagyon drága lenne, akkor
> csak lágyított kútvízzel menne a kazán addig, amíg (pl. mostani
> napokban) fagypont feletti a kültéri hőmérséklet (és van tüzelő)
> aztán leereszteném a kültéri részt

A másik emilben írtam egy másik megoldást, hátha az is megtetszik. Ugyanis
olyasmire hivatkoztál, hogy ha valami beüt (kórház, ilyesmi), akkor úgyis
ott marad a cucc úgy, ahogy volt, senki nem fog vele foglalkozni, szóval
benne fog maradni a kútvíz, és szétfagy annak rendje-módja szerint.

> a kúttal kapcsolatos csőkérdésem is lenne:
>
> átmérő 32-es csőben 1méteren
> 0,032 * 0,032 * 3,14 / 4 * 1 =  8 dl = 0,8 liter
> ez 25méter hosszon = 20liter
>
> 12celsiusos víz jön a kútból, ha a szivattyú megáll,
> a felszini csupasz csőbenn a mozdulatlan víz -15celsiusban
> mennyi idő alatt fagyna be?

A felületi hőáramsűrűség kb 1,5W/dm2.
Az 1 méteres csőszakasz felülete, ha a belső átmérő a 32, akkor a külső kb
36 lehet, tehát 11,3 dm2 lehet kb. Vagyis a hűtési teljesítmény kb 17W az
említett 0,8liter vízre. Annak a megfagyásához 4,2*80*0,8=269, durván
270kJ hőt kell elvonni. A szükséges idő: 270000/17=15900 másodperc, azaz
4,4 óra. Ez alatt persze teljes keresztmetszetében átfagy, kisebb idő
alatt meg hát ugye részlegesen.

> mert napi 1500liter (1,5m3) / 24 =  62,5liter/óra mellett
> 20liter víz már akár komoly veszteség lehetne

Vagyis 0,017 liter/s, azaz 12-->5fok, azaz 7 fokos változás esetén a
teljesítmény, amire lehetne számítani, kb 0,017*7*4,2=0,5kW. Nem kevés ez?
Úgy tudom, hogy a klíma 2,8kW-os, amiből a hálózatból jön 0,8kW, tehát a
kútból jönne 2kW, amihez viszont 7 foknál 2/7/4,2=0,068, durván 0,07
liter/s, azaz óránként 250 liter víz kellene.
Na jó, lehet, hogy nem menne folyamatosan, de az is lehet, hogy szükség
van a folyamatos üzemre.

Ezt már körbejártuk régen.

> Ha a kútból történo vízkivétel nem haladja meg a napi. 1,5 m3
> vagy az évi. 500 m3, úgy az engedélyezés a települési
> Önkormányzat hatáskörébe tartozik

De ha a vízkivétel nem kivétel, csak fel- és leáramoltatás, akkor nincs
gond. A vízkivétel akkor kivétel, ha ennyi el is használódna a
talajvízből. Pl ha nyáron öntözésre használnád, és elpárologna a zöme.

Különben is, mi közük hozzá? :-) És sokkal vékonyabb csöveket kéne
használni, mint 32, mert ez a 0,07 liter/s, az 4,2 liter/perc, ehhez meg
még a fél coll is sok. Anno még a szivattyú teljesítmény-igényét is
kiszámoltuk: 0,07liter, az 0,7N súly másodpercenként és 12m magasra
emelendő, az kemény 8,4 watt. :) Van csőellenállás meg mifene, veszteség,
szóval valami vacak 20W-ot ezen a nyomáson teljesíteni képes szivattyú
elvégzi a feladatot. ha még spriccelés is kell, akkor legyen 40, de akkor
már nagyon túl van méretezve. (Ez lenne az, amikor a kültéri hőcserélője
lenne locsolva a vízzel.) Primitív, fapados megoldás, és rettentő
megbízható lenne. Nem kell a klímát félteni, ez a rész mindenképpen
állandóan csurom víz meg jég, meg zúzmara, szóval bírja. Még vízkifolyató
lyuk is van az alján, ahonnan begyűjtve a víz kicsit arrébb szikkasztható
valami gödörben, ami pl ki van töltve kúlékaviccsal.

> A vízkészletjárulék számításának módját, a bejelentkezési és a
> nyilatkozattételi kötelezettséget a Magyar Köztársaság a 43/1999.
> (XII.26.)

Felejtsd el, senkinek semmi köze hozzá. A kútba visszajut a víz, csak
közben a környező talajból némi hőt elvonsz.