[Epitesz-barkacs] (zalai havas) áramkimaradás automatozálása?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 1., V, 16:56:47 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Én meg nem értek valamit.
>
> Nem volt tornádó, nem volt rendkívüli időjárás. A januárban leeső

De, elég rendkívüli időjárás volt: nagyon nedves hószerű valami esett
arrafelé, és az idő nem volt olyan hideg, hogy hóként essen le akár a
vezetékre esett pelyhek is, hanem szépen rohadt vastag jégrétegként
ráfagytak a kanócokra. Ettől - mint hallani lehetett - két oszlop közén
akár másfél tonnás többlet teher is létrejött, és ezt tetézte a nagyerejű
szél. Sőt, további hatások, hogy rengeteg fa is rádőlt a vezetékekre.

Tudni kell, hogy itt nem nagyfesz vezetékekről van szó, hanem
középfeszültségűekről, amik körül nem mindig vannak a fák kiirtva teljes
egészében úgy, hogy lehetetlen legyen a rádőlés. Sokszor lakott
településeken is mennek ilyen vezetékek, néha gyerekek halnak meg amiatt,
mert a fára felmászva valami fadarabbal vagy egyéb módon ráközelítenek
ezekre az amúgy mégiscsak nagyon veszélyes 20-35kV-os vezetékekre. Még
akkor is, ha ez a fázisok közti fesz, szóval 10-20kV között van a
fázisvezető fesze a földhöz képest.

Ha ehelyett -40 fok hideg lett volna, meg hófúvás, az a vezeték
szempontjából semmi problémát nem okozott volna.

Én inkább azt nem értem, hogy miért nem oldják meg akár rövidebb
üzemszünetek beiktatásával a vezetékre rakódott jég árammal történő
leolvasztását. Csak azt kéne tenni, hogy az adott szakaszt lekapcsolni, a
túlvégét rövidrezárni valami szakaszolóval, a betáp oldalán meg egy
alkalmasan méretezett trafóval rátáplálni néhány percig. Aztán lehet
visszakapcsolni. Senki nem venné zokon, ha akár naponta többször is
megtörténne, ha ilyen furcsak időjárási helyzet áll elő.

> Az sem
> világos, hogy létezik, hogy többtucat falunak nincs többirányú
> betápja?

Mert nálunk rohadt sok a zsákfalu, meg egyéb ilyen kis település. Van ez
az intenzív falukultusz, mentsük meg a falvakat, meg ne hagyjuk elveszni,
elsorvadni. Jogos! Na de azért azt figyelembe kéne már venni, hogy nem úgy
van az, hogy kiköltözök önszántamból az erdőbe egy tölgyfára, és amikor
berendezkedtem, akkor kezdem el verni a nyálamat, hogy akarok oda postát,
iskolát, egyetemet, színházat, áramot, gázt, csatornát, kábeltv-t,
uszodát, gyárakat, lehetőleg többfélét, sportlétesíményeket... na meg
persze önkormányzatott képviselőtestülettel, jegyzővel, apparátussal,
épülettel, infrastruktúrával, autóval... meg hát ezekhez utakat mindjárt
ugye a saját tölgyfámhoz, lehetőleg 2x3 sávos autópálya formájában...,
sőt, tömegközlekedést, mentőállomást, uram bocsá, repteret. :-)

Ilyen a világon nincs! Aki azt választja, hogy egy 100 lelkes településen
él, az megkapja a nagyvárosmentességet, a természet közelségét, a
nyugalmat (ha szerencséje van, és nem a kifosztást), de nem várhatja el
azt, ami a nagyvárosban evidens, mert nem is lehet máshogy megoldani.

> Érdekes lenne megvizsgálni miképp alakult a privatizáció óta a
> karbantartásra, fejlesztésre fordított kiadás, az üzemeltető,
> javító személyzet létszáma.

Tényleg érdekes lenne, de nem hinném, hogy a mai oszlopok szarabbak a
régebbieknél. Meg hát régiek is törtek. Lehet, hogy túl kicsi volt rajtuk
a fogyasztás, ezért nem melegedtek eléggé a vezetékek! :-)