[Epitesz-barkacs] (zalai havas) áramkimaradás automatozálása?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 1., V, 21:04:23 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> usa riportoknál sok helyen látni (persze nem ez a riport célja, csak
> inkább ilyenekre figyelek) hogy faoszkopos légvezetékek vannak ott is.

Sőt! Az usában jellemző az ún. mezitlábas faoszlop!

Volt egy évfolyamtalálkozó, ahol az egyik nagyvárosi áramszolgáltató egyik
vezető embere is ott volt, mint volt tankörtárs, és ő járt az usában,
mesélt ezt-azt az ottani tapasztalatokról. Nálunk azért már régebben is
leginkább betongyámokra csavarozott faoszlopok voltak.

Aztán lehet, hogy ott másfajta időjárási viszonyok is indokolják ezt, vagy
vannak olyan fa előkészítési módok, amik ezt lehetővé teszik. Más szokások
is vannak, amik nagyon eltérőek. Pl ott középfeszen vezetgetik a delejt
cérnákon :), és az egyes házakhoz tartoznak ún. disznók vagy mik, szóval
egyfázisú (kétfázisú, de nem a 3-ból kettő, hanem középmegcsapolásos)
trafók, ha jól értettem. Így lehetséges, hogy 1fázis és a nulla között
110V van, két fázis között meg 220.

Azt nem tudom, hogy 3 fázis egyes fázisai között mennyi van. Lehet, hogy
csak 200. :-) Miközben talán a 110 az 115, a 220 meg 230, tehát a 3x115V
fázisfesz adja ki a vonali 200V-ot.

Nem tudom, hogy ez a középfesz vezetés jó módi-e, de hogy sokkal kevesebb
anyag kell hozzá, az biztos. És az áramlopás is jóval veszélyesebb,
mármint az oszlopról, talán nem is tudnák megcsinálni az érintettek.
Mittudomén 6kV-ra fesz alatt rákötni azért nem egy életbiztosítás. 230-ra
még esőben se nagyon gáz.