[Epitesz-barkacs] Angliában 2017-re kötelező szabvány lesz a passzívház

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 5., Cs, 23:56:35 CET

vajk fekete wrote:
> nehany kiegeszites, hamar beleeastam magam a dologba:
>
> 1. a belso oldalon nem kotelezo a szigeteles.

Persze, de ha nincs, akkor az, amit itt leírtak, hogy bementek, és gyorsan
13-ról 16 fokra emelkedett a hőmérséklet, ez nem történhetett volna meg
máshogy. Szóval ez egy nagyon jó dolog, és láttam is ilyen rétegrendet
iszonyat hőátbocsátási tulajdonságokkal.

> viszont elfer benne a gepeszet,

Micsoda ötlet!!! Bizisten, megcsinálom!!! :-) Van egy halom gipszfalam
(válaszfal), amik közül sok a relatíve vékony, és ha belevésnék
jelentősen, akkor alig maradna valami méret. Na ezt át fogom gondolni.
(Tudom, nem ide tartozó téma.)

> 2. a passzivhaz baromira nem a vastag szigetelesrol es a haromretegu
> ablakrol szol. csak a magyar virtus nehezen veszi be, hogy a
> passzivhaz a szerenysegrol, termeszettel harmoniaban elesrol is szol.

Na de akkor, ha nincs agyonszigetelve, mitől lesz passzív?

> a fo definicio: evente es negyzetmeterenkent 15kWh lehet max a haz
> futesi es melegviz celu energiaigenye. de ebbe bele kell szamolni pl
> az elektromos fogyasztok hulladekhojet, es a fozest is valamilyen
> mertekig. tehat tenyleg nem hasznalhat el ennel tobbet a haz,
> plazmatevestol!

Ez egy 100m2 alapterület esetén azt jelenti, hogy 1500kWh/év? Ha ezt
elosztom akárcsak 3 hónappal meg 30 nappal és 24 órával, ez azt jelenti,
hogy az átlag hőfelszabadulás 690W a házban télen, és ettől az ki lesz
fűtve. Legyen ez egy sima 40m-es kerületű 3m oldalfalú ház, csak körbe meg
fölfelé mehet ki hő az összesen 220m2-en, azaz 3,2W/m2-nél is kevesebb a
téli átlag kimenő hőteljesítmény.

Vegyünk egy igen méltányos 15 fokos hőfokkülönbséget, ez azt jelenti, hogy
a hőátbocsátási tényezője az átlagos felületének 0,21W/m2K. Ez megfelel 16
centi jobbfajta polisztirol habnak.

Na azt elhiszem, hogy téglával is el lehet érni, de baromi vastag kell
belőle. Mint ahogy a várakat építették, számolás nélkül mondjuk 1,5-2
méter tömör kisméretűből. :-)  Vályogból már vékonyabb, ytongból még
vékonyabb.

>  - hocserelos szellozorendszer
>  - maniakus legtomorseg. nyomasprobazzak a hazat!!!
>  - nagyreszt fix, nyithatatlan ablakok
>  - meretezett hotarolo tomegek
>  - meg ami nem jut eszembe

Ilyesmik le vannak írva abban a linkben is, ha nem is mind.

> van hozza speci szimulator/meretezo program. nem az a lenyeg, hogy
> jol leszigetelem, es passziv lesz. Hanem leszimulaljak, megtervezik,
> hogy alatta legyen a 15kWh-nak. (nyilvan valami standard eletmodot es

Világos. Szóval aszondod, ez a szám lenne a mérvadó.

Én bizony már másképp állnék hozzá, máshogy definiálnám, de persze ez nem
mérvadó. Nálam az lenne a definíció, hogy amikor elkészül, nulla direkt
fűtési célú közmű lenne benne alkalmazva. (A direkt alatt azt érteném,
hogy ami abból a célból jön be, hogy bent meleg legyen. Nem tartozna bele
pl az ilyen-olyan szivattyúk telejesítménye, persze ezzel is lehetne
csalni.) Tehát, ha szarabb a hőszigetelés, akkor más módon meg van oldva,
hogy meleg maradjon. Ide tartozhat akár a ház alatt eltárolt hő forróvíz
formájában.

Tényleg erre egy kicsit rákattanva: 1500kWh (5400MJ) 60 fokos
túlhőmérséklettel belefér 5400/60/4,2=21 m2 vízbe. :-) Ez egy 3m átmérőjű
és magasságú tartály, egész reális. De ha beleveszem, hogy még vannak más
hulladékhők is, pl főzés, fürdés, világítás és más berendezések, lehet,
hogy egy ilyen házba elég egy még kisebb tartályba begyűjteni a nyári hőt
egy napkollektorral. :-)

Érdekes ez a téma. És eléggé aktuális is, mert az energiaárak várhatóan
mennek tovább felfelé.