[Epitesz-barkacs] Angliában 2017-re kötelező szabvány lesz a passzívház

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 6., P, 10:38:24 CET

vajk fekete wrote:

> erre csinaljak a szimulaciot. megfontolas kerdese, hogy kuzdesz a
> szennyviz hovisszanyeresen, vagy teszel 1 centivel tobb
> hoszigetelest.

Nálunk is van, aki tud ilyen szimulációt csinálni? Vagy legalább vmi
fellelhető program? Vagy mindenki állhat neki orrvérzésig számolgatni.
Hőátbocsátásokkal valahogy elboldogulok, bár az éves időjárási viszonyok
pontos ismerete nélkül elég bizonytalan. Viszont az ablakok hősugárzási
dolgai már nehezebbek. Honnan, mikor, mennyi napfény jut be...

Viszont ez a ház alatti tartály kérdése igen elgondolkodtatott megint.
Főleg abból a szempontból, hogy vajon ha nincs talajvíz (vízátáramlás),
akkor mennyire fogható fel a talaj hőszigetelőnek, hőtartálynak...

Ez tovább gondolva oda is visz, hogy ha valaki mély lyukakat fúr, hogy
onnan hőt szivattyúzzon fel, vajon ha ugyanide nyáron "dől be" a hő
napkollektorok által, az mennyire marad ott, reked meg, mekkora része
lehet visszanyerhető? Azért ütött szöget a fejembe ez a téma, mert amikor
a Föld vagy akár egy egész kicsi kisbolygó lehülési folyamatairól
olvastam, elképesztő időkről esett szó - olyan valaki tollából, aki ezt
kiszámolta. Valahol meg is van ez az egész. Nem tartom kizártnak, hogy egy
pár méter átmérőjű régióba letolt hő még évek múlva se megy nagyon messze
onnan.

Ha ezt sikerülne nem is feltétlen kipróbálni, vagy manuálisan kiszámítani,
hanem számítógéppel szimulálni a talaj hővezetési és hőtárolási
tulajdonságainak az ismeretében, elképzelhető lenne ilyen helyeken (ahol
nincs átáramló víz tehát) egy olyan fűtési mód, ahol a nyári hő van lent
eltárolva, télen visszahúzva, esetleg hőszivattyúval is, ha már nem elég
meleg. És ugyanez fordítva is lehetséges lenne, a téli hideg is el lehet
tárolva, és nyáron visszahúzva.

(Éjjel gondolatban már el is készítettem egy 3m átmérőjű víztartályt...
:-)