[Epitesz-barkacs] passziv házhoz Sivatagi hűtőszekrény

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 6., P, 21:05:04 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> Ez a(z) http://vic.mkm.sulinet.hu/fizika/huto.html Google által
> tárolt változata. Ez egy pillanatfelvétel, ahogyan az oldal megjelent
> a következő időpontban: 2009. jan. 25. 14:12:54 GMT. Az aktuális
> oldal azóta meg is változhatott. További információ
>

> Sivatagi hűtőszekrény

Ez nagyon jól hangzik, de Mo-on marhára nem olyan, mint a sivatagban.
A sivatagban baromi száraz levegő szokott lenni. Ez azt jelenti, hogy ha
mondjuk egy higanyos hőmérő végét vizes rongyba csomagoljuk és huzatba
tesszük, ami megméri a harmatponti hőmérsékletet, nálunk kánikulában vagy
melegben nem nagyon megy huszonfok vagy hűvösebb esetben tizenfok alá.

Azt persze hirtelen nem tudom, milyen páratartalom van a sivatagban, de
azt hallottam, hogy a nappali cefet hőség ellenére éjjel akár negatív
hőmérséklet is lehet. Ez csak úgy lehetséges, ha a levegő páratartalma
olyan kicsi, hogy nappal is akár nullánál nem sokkal magasabb harmatponti
hőmérséklet is lehetséges. Tehát, ha a párologtató tartó elég nagy
felülettel rendelkezik, és oda könnyen eljut a víz a felszínére, persze
nem folyik, hanem csak erősen párolog, és a vizet képesek pótolni,
méghozzá lehetőleg lágy vízzel, akkor egy hűtőszekrény normál terének a
hőfoka is simán elérhető, ha megoldják, hogy hővezetéssel ne jusson vissza
könnyen a hő a hűtött térbe.

Szóval kell egy relatíve jó hőszigetelő anyag, ami annak ellenére az, hogy
viszi ki a vizet a felszínre, ott jól le tud hülni, és nem jut a kinti
forró levegőből vissza a hő bentre könnyen, és kell ez a tizenszázalékos
vagy még szárazabb levegő.

Juhász Árpád mondott olyat, hogy ha egy lepedőt bevizeznek csurgásig,
aztán kiterítik egy kötélre, percek kérdése a teljes száradás. Szóval az
nem semmi szárazság ám! Nagyon meg tudom már érteni a sivatagi öltözködési
szokásokat is. Jó lenne részleteket is tudni.